A Meta értéke 2015 óta nem volt ilyen alacsony. Zuhanásának okozója, nem más, mint az alapítója és jelenlegi CEO-ja Zuckerberg.

A Facebook, Instagram és WhatsApp anya vállalata a Meta, egy meredek zuhanási perióduson van túl. A cég év eleje óta elvesztette tőzsdei értékének több, mint 70 százalékát. Gyakorlatilag minden jelentés közelebb lökte a szakadék széléhez a céget.

Az október 26-án megjelent beszámolóból egy dolog világossá vált: Mark Zuckerberg már a metaversumban él. Legalábbis úgy tűnik, hogy a Meta Platforms vezérigazgatója egy olyan alternatív valóságban telepedett le, ahol a befektetők vakon követik az alapító-vezérigazgatókat, bárhová is mennek, nem számít, milyen esélyekkel és áron.

De itt, a való világban Zuckerberg a részvények értékét és a saját hírnevét rombolja. A befektetőknek elegük van, de Zuckerberg megtartja az általa alapított vállalat feletti szavazati jogot. Nem lehet megállítani.

A jelentés

A Meta egy elfogadható harmadik negyedéves eredményjelentést tett közzé. Mindenki tudta, hogy a körülmények nehezek. A növekvő versenytársak, mint a TikTok, masszív felhasználó bázist építettek ki az elmúlt években. A hirdetési lehetőségek nagyban csökkentek, miután az Apple frissítette az adatvédelmi jogait és a reklámipar is egy lágyuló tendenciát mutat.

Valóban, a negyedév rosszul alakult, bár vitathatatlanul nem olyan szörnyűen, mint ahogy a Wall Street várta. A bevételek 4%-kal maradtak el az egy évvel korábbitól, bár árfolyamkorrigáltan 2%-kal nőttek, és a Meta előrejelzési tartományán belül maradtak. Úgy tűnik, hogy a vállalat előrelépést ért el a Reels, a Meta TikTok-szerű rövidvideó-szolgáltatásának irányában is és Zuckerberg szerint a következő negyedévekben a vállalat vissza fog térni a pozitív bevétel növekedés világába.

A piac reakciója

Első olvasásra azt hihette a legtöbb befektető, hogy a részvények emelkedni fognak az eredmények hatására. Ehelyett a részvények másnap 25%-os csökkenéssel zártak. Az összeomlást a Meta legújabb kiadási tervei váltották ki. A vállalat közölte, hogy a teljes kiadás az idei 86 milliárd dollárról 96 és 101 milliárd dollár közé nő jövőre. Mindezt annak ellenére, hogy a vállalat megfogadta, hogy a létszámot 2023-ig szinten tartja. A Meta szerint a tőkekiadások – az idei évre 32-33 milliárd dollárra prognosztizált – jövőre 34-39 milliárd dollárra nőnek. Ez 10 milliárd dollárral több, mint amire az elemzők számítottak. A számok annyira meglepőek voltak, hogy a befektetők felértékelték a Meta számára infrastruktúrát nyújtó vállalatok részvényeit. Az Arista Networks (ANET) hálózati hardvereket gyártó vállalat részvényei október 27-én közel 10%-kal emelkedtek a hír hatására.

Zuckerberg elmondta, hogy a kiadások nagy részét az adatközpontok építésére fordítják, hogy támogassák a mesterséges intelligencia kezdeményezéseket, amelyeket a tartalom és a reklámok fejlesztésére használnak majd. Szerinte a beruházások idővel megtérülnek, és talán igen, de a Wall Street úgy gondolja, hogy a Meta nem addig nyújtózkodik ameddig a takarója ér.

A nagybefektetők véleménye

Brian Nowak, a Morgan Stanley szakértője a részvényre vonatkozó besorolását Overweight-ről Equal Weight-re csökkentette, célárát pedig 205 dollárról 105 dollárra csökkentette. A Cowen és a KeyBanc elemzői szintén leminősítették a részvényt.

Néhány nappal a Meta eredményeinek bejelentése előtt az Altimeter Capital alapítója, Brad Gerstner nyílt levelet írt Zuckerbergnek, amelyben azt hangsúlyozta, hogy “a Meta a felesleg földjére sodródott – túl sok ember, túl sok ötlet, túl kevés igyekezet”. Gerstner három részből álló stratégiát vázolt fel a vállalat éves cash flow-jának 40 milliárd dollárra történő megduplázására: a létszám 20%-os csökkentése, a tőkekiadások évi 5 milliárd dollárral való csökkentése, valamint a metaversenyt érintő beruházások évi 5 milliárd dollárnál nem nagyobb összegben történő korlátozása. A Meta nem kívánta kommentálni Gerstner levelét, de elég egyértelműen nem tervezi ezeket a változtatásokat végrehajtani.

A megoldás?

A Meta követhetné a Netflix (NFLX) 2011-ben használt játékszabályzatát, amikor is visszavonta, hogy a DVD-by-mail üzletágát egy Qwikster nevű különálló vállalattá válassza el. A vállalat bocsánatot kért, és irányt változtatott. A Netflix az elmúlt hónapokban újabb nagy stratégiai változást hajtott végre, amikor megfordította a hirdetésekkel szembeni határozott ellenállását, és úgy döntött, hogy egy új előfizetési szintet kínál. A részvények azóta is szárnyalnak.

Bár ez aligha lenne csodaszer, a Meta jelentősen feljebb tornázhatná a részvényeit, ha bejelentené, hogy visszavesz a metaverzum fejlesztéséből, és a játékokra koncentrál, ahol a metaverzum valóban ígéretesnek kínálkozik.

Forrás: www.barrons.com