Az illetékes minisztérium szerint az állam nem él a Szőke Tisza elővásárlási jogával, nem nyilvánítják műemlékké a gőzöst. A hajótest nagy részéből ócskavas lesz.

A Szőke Tisza gőzhajó állapota mára sajnos rendkívüli mértékben leromlott a többszöri átalakítások, korszerűsítések, az elmúlt évek karbantartásának hiánya, s nem utolsósorban elsüllyedése miatt. Ezeket figyelembe véve több szakértő is úgy foglalt állást, hogy a hajótest helyreállítása ma már nem lehetséges, de több részegysége még megmenthető. A hajó bontása rövid és hosszabb távon egyaránt költségekkel járhat, ennek mértéke jelenleg kiszámíthatatlan.

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal tájékoztatása szerint a hajó rendkívül rossz műszaki állapotára való tekintettel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértője a védetté nyilvánítást nem támogatta – közölte érdeklődésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkársága, hozzátéve: a tárca az állam elővásárlási jogának gyakorlását a Szőke Tisza gőzhajó esetében nem támogatja. – Ugyanakkor bízunk benne, hogy a hajó leendő tulajdonosa mindent megtesz majd a hajón található megőrzendő emlékek védelme érdekében – tették hozzá.

A minisztérium nyilatkozatával akár pont is kerülhet a február végén a jég nyomásától elsüllyedt gőzös történetének végére. A Szőke Tisza Hajó Kft. tulajdonában lévő hajót május végén értékesítették: egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg a hajóra kiírt ártárgyalást. Júniusban megírtuk: mivel műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal a Szőke Tisza ügyében, az adásvétel az állam elővásárlási joga miatt függőben maradt.

A tulajdonoscsere elől a minisztérium nyilatkozata alapján elhárult az akadály. Csak találgatni lehet, mikor kezdenek neki a gőzös bontásának. A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. képviselője nem kívánt nyilatkozni.