Az MNB felügyeleti vizsgálata nyomán 48 millió forint bírságot szabott ki a K&H Bankra, egyebek közt annak az állampapírok sajátszámlás értékesítésénél folytatott gyakorlata, az ügyfelekkel folytatott személyes és telefonos kommunikáció rögzítése, illetve a panaszkezelés és adatszolgáltatás terén feltárt hiányosságok, jogsértések miatt. A feltárt problémák nem veszélyeztetik a hitelintézet megbízható működését, ám kijavításuk elengedhetetlen.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – korlátozott átfogó vizsgálatot folytatott a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt.-nél (K&H Bank), alapvetően annak befektetési szolgáltatási tevékenységét áttekintve. A jegybank ennek során a 2020. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot vette górcső alá.

A vizsgálat során a K&H Bank egyes lakossági állampapírok esetében nem tudta alátámasztani a kiválasztott ügyleteknél a vizsgált időszakra vonatkozóan a másodpiaci árfolyam-meghatározás pontos módját. Továbbá – mellőzve ügyfelei érdekeinek figyelembevételét – a saját számlás eladási árfolyamot a nem lakossági állampapírok árfolyam-meghatározásához, illetve egyéb üzleti, kockázatkezelési szempontokhoz igazította.

A jegybank azt is feltárta, hogy a hitelintézet elsődleges jegyzéseihez képest (vagyis amennyiért az elsődleges forgalmazás során értékesítik az állampapírokat) a másodpiaci saját számlás eladásainál huzamosabb időn át számottevően magasabb árfolyamot szabott. Az érintett lakossági állampapírokat másodpiacon vásárló ügyfelei – a nem piacszerű nettó ár okán – így kedvezőtlenebbül jártak, mintha a banknál jegyzéssel, vagy akár a kincstárnál vették volna meg ezeket. A K&H Bank ezáltal – megsértve a jogszabályi és szakmai követelményeket – nem tisztességesen és hatékonyan, nem az ügyfelek érdekeivel összhangban járt el.

A hitelintézet emellett személyes, illetve telefonos befektetési tanácsadásai során többször nem rögzítette tartós adathordozón a kommunikáció ügyfél szempontjából lényegi részeit. Ennek elmaradása sérthette az ügyfelek érdekeit, mert a kommunikáció nem volt dokumentált, s annak hiányában utólag nem lehetséges megállapítani többek között azt, hogy a végrehajtott ügyletek megfeleltek-e az ügyfél megbízásának, az ügyfélnek adott befektetési tanácsnak.

A vizsgálat feltárta azt is, hogy a hitelintézet több esetben nem válaszolta meg határidőben az ügyfélpanaszokat sem. A bank emellett egyes rendszeres adatszolgáltatásait is helytelen adattartalommal küldte meg az MNB-nek.

Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában (az egyes jogsértésekhez kapcsolódóan 90-180 napos teljesítési határidővel) kötelezte a K&H Bankot a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB összességében 48 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre. A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe egyebek közt a lakossági állampapír-értékesítésnél feltárt problémák rendszerszintű jellegét, több egyéb jogsértés kockázatosságát, illetve a bank piaci súlyát is. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor több feltárt hiányosság alacsonyabb kockázati besorolása – közölte az MNB.