A megnövekedett munkaerő-, és alapanyagköltségek, valamint az elszállt energiaárak idén is kihívás elé állították a vendéglátóipart. A piaci helyzet hatására 30-40%-kal nőttek az árak, a haszonkulcs jelentősen csökkent, de a street food továbbra is talpon maradt. A fogyasztási szokásokban azonban érezhető volt a különbség az ország keleti és nyugati régiója között.

„A korábbi évekre jellemző növekvő eladási tendencia stagnált a magasabb árak miatt. A nehézségek ellenére sikeres évet zárt a rendezvénysorozat, mintegy 10%-os növekedést mutatnak a friss adatok” – mondta el Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke és a Food Truck Show főszervezője, aki 2022-ben 350 cateringes rendezvénynek és 16 Food Truck Show-nak volt a házigazdája, amelyet csaknem 500 ezer vendég keresett fel.

„A büfékocsik jellemzően kisüzemekből, őstermelőktől szerzik be az alapanyagot, amelyek ára 100-120%-kal is megnőtt. Az alkalmazottak munkabére is minimum 50%-kal emelkedett, és emellett még az energiaárak is az egekbe szöktek. A bekerülési értékek drasztikus növekedését a vendéglátók nem tudták kivédeni, 30-40%-ot emeltek a szezon végéig, ezt a vendégek pénztárcái megérezték” -tette hozzá Horváth Zoltán.

Egyre nyitottabbak a magyarok az egzotikus ízekre Az idei év tapasztalatai alapján az ízletes hamburgerek, a pulled pork szendvicsek és a lassú sütésű BBQ húsok mellett a poke bowl és a thai ételek is nagy sikernek örvendtek.

„Van egy olyan autónk, amit azért tartunk, hogy lehetőséget adjunk olyan vendéglátósoknak, akik még nincsenek jelen a food truck piacon, de látunk bennük potenciált. Idén több ázsiai étteremnek is teret adtunk, hogy kipróbálják milyen “büfékocsizni” és beleszeressenek a műfajba. Akkora sikerük volt, hogy jövőre két ázsiai étterem is saját truck- kal gurul be a rendezvényre” – mesélte a főszervező és kiemelte, hogy a jövőben minél több egzotikus ételt szeretnének kínálni és nagyobb hangsúlyt kap a thai, az indiai és a polinéz konyha is.

Még zöldebb Food Truck Show Tovább zöldül a rendezvény, a környezetvédelem és az energiatakarékosság jegyében szeretnék szünetmentes tápokkal ellátni a truckokat, hogy éjszaka ne fogyasszanak áramot. A terveik között szerepel, hogy napelemet szerelnek fel minden autó tetejére, hogy annyi energiát tudjanak gyűjteni napközben, amellyel a hűtőket éjszaka üzemeltetni tudják anélkül, hogy plusz elektromos áramot fogyasztanának.

2023-ban a street food tovább fejlődik! A főszervező nagyon bizakodó a jövő évvel kapcsolatban: „A Food Truck Show összehozza az embereket, ingyenesen látogatható rendezvény szórakoztató programokkal minden korosztálynak. Jövőre a programsorozat megújul és még színesebb műsorral várjuk a látogatókat: központi zenebusz, játszótér, digitális felületek és egy hőlégballon is állandó programelem lesz.”

Horváth Zoltán azt is elárulta, hogy a jelenlegi helyzet ellenére nagyon erős év végére számítanak: „A rengeteg étterem bezárásának a hatására, hasonlóan a covidos karácsonyi időszakhoz, sokan választják a Food Truck Cateringet a karácsonyi céges partik, vacsorák lebonyolítására. Már most érződik a megrendeléseken a nagyobb igény a műfaj iránt.”

Hozzátette, hogy a megemelkedett működési költségekkel számolnak, de jelentősen alacsonyabb a rezsijük, mint más vendéglátó egységeknek. A jelenlegi helyzet miatt sok új kereskedő csatlakozása is várható, akiknek a guruló gasztrofesztivál segítséget nyújthat az átmeneti hónapokban.

Forrás: rebublicgroup.hu