Bécsben a taxik 99 százaléka még hagyományos dízel- vagy benzines autó. A Bécsi Gazdasági Kamara, a Wien Energie és egy grazi cég most új töltési technológiával csinálna nekik kedvet, hogy e-autóra váltsanak. Ausztriában ugyanis 2025-től csak károsanyag-kibocsátás mentes kocsik kaphatnak új taxiengedélyt.

Bécsben már 2016-ban forgalomba álltak ugyan az első e-taxik, az autóflotta nagy része azonban a mai napig hagyományos meghajtású. Ezen szeretnének most változtatni egy új kísérleti projekttel, amelynek központi eleme egy új töltési technológia, az úgynevezett matrix charging technology.

Az új töltési módszert a grazi Easelink fejlesztette ki, lényege, hogy a kocsit kábel helyett közvetlenül a drosztba épített töltőlemezhez csatlakoztatható, a jármű alján található töltőcsatlakozóval lehet feltölteni – gombnyomásra. Így a taxisoknak nem kell töltőállomást keresgélniük – és még az autójukból sem kell kiszállniuk –, hanem várakozás közben, automatikusan tölthetik fel az autójukat.

A kísérlet keretében az elkövetkező két évben nyolc drosztot és 56 taxit alakítanak át az osztrák fővárosban. A töltési infrastruktúrát a bécsi energiaszolgáltató, a Wien Energie építi ki és üzemelteti – természetesen kizárólag zöldáramot táplál majd a rendszerbe.

A programot a Klíma- és Energiaalapból finanszírozzák és 2024 közepéig tart. A projektben Bécs mellett Graz is részt vesz, a projektkonzorcium tagjai: Bécsi és Stájer Gazdasági Kamara, Wien Energie, Energie Graz, Easelink GmbH, Grazi Energiaügynökség, tbw research GesmbH, Taxi 40100, Taxi 31300, vibe moves you, Quintessenz Organisationsberatung, ÖAMTC és a Hyundai.

A nemzetközileg egyedülálló kísérleti projektre azért is van szükség, mert Ausztriában 2025-től csak károsanyag-kibocsátás mentes autók kaphatnak új taxiengedélyt.