Hétfőn negatív tartományba fordultak a kínai EV gyártók részvényei, azonban ezúttal nem csak az autóipart is súlyosan érintő chiphiány sújtja a kínai EV gyártókat, a bukás szélén álló Evergrande miatt óriási a bizonytalanság az ázsiai piacokon.

A kínai EV gyártókat is súlyosan érintő globális chiphiány egyelőre nem úgy látszik, hogy javulna. De nem ez a legfőbb oka a kínai elektromos autógyártók hétfői esésének.

A kínai elektromos autógyártó, a Li Auto hétfőn bejelentette, hogy a globális chiphiány következtében a harmadik negyedév során vélhetően a vártnál kevesebb járművet tudnak csak leszállítani. A friss iránybecslés szerint a Li Auto a harmadik negyedév során összesen körülbelül 24.500 járművet szállíthat le, 1000 darabbal kevesebbet, mint a korábban becsült 25.500 darab.

A Li Auto részvényei már a kereskedés előtti pre-marketben is 5 százalékos mínuszban voltak, végül a napot 7.49 százalékos esést követően 26.91 dolláron zárták.

Ennek ellenére jelenleg nem a chiphiány a gyártó legnagyobb problémája, a bukás szélén álló Evergrande miatt rendkívül megingott a bizalom a kínai részvények iránt, melynek következtében az amerikai tőzsdéken jegyzett kínai vállalatok részvényei is jelentős mínuszba fordultak. Az Evergrande csődje legelőször a bankszektort érintené súlyosan, sokan a Lehman Brothers-höz hasonló eseménysorozatot prognosztizálnak. Az Evergrande részvényei hétfőn 52 hetes mélypontra estek, a részvény árfolyama a 2020 októberében felállított 52 hetes csúcsáról közel 90 százalékot zuhant.

Az autógyártók részvényeinek árfolyamában egyébként a vártnál kisebb mértékben jelent meg a chiphiány negatív hatása, holott az a globális autógyártást erősen lekorlátozta. Az autógyártók a tervezettnél 10-15 százalékkal kevesebb autót tudnak legyártani 2021-ben. A Ford például a nehézségek ellenére is bombaformában van, idén 45.85 százalékkal nőtt a Ford részvények értéke. A Ford ugyan a vártnál kevesebb autót értékesített, azonban sikerült olyan árazási startégiát kialakítaniuk, aminek következtében az autógyártó profitabilitása megnőtt.

A Li Auto és a többi kínai autógyártó modelljei iránt a kereslet kifejezetten erős, Jeff Chung a Citigroup elemzője nemrégiben arról számolt be, hogy a kínai EV-k eladási számai augusztusban 202 százalékkal nőttek tavalyhoz képest. 2021 első 8 hónapjában körülbelül 1.6 millió kínai elektromos autó talált gazdára, ami 221 százalékos emelkedést jelent 2020 azonos periódusához képest.

A chiphiánnyal és az Evergrandeval kapcsolatos negatív hírek következtében a Nio és az XPeng is súlyos csapásokat szenvedett el, a Nio 6.24 százalékos mínuszban zárta a hétfői kereskedési napot, míg a XPeng részvényei 6.20 százalékkal estek. Idén a Nio 27.84 százalékos, az XPeng 14.57 százalékos mínuszban van, míg a Li Auto részvények értéke 6.66 százalékkal csökkent.

Az elmúlt időszakban az említett EV gyártók tőkepiaci szemmel nem teljesítettek jól, annak ellenére, hogy a kínai EV-k iránt látványosan megnőtt a kereslet. Már az elmúlt időszakban is sok befektető bizonytalansággal fordult a kínai részvények felé, az Evergrande helyzete már csak olaj volt a tűzre.