Az adóknak nagyon jelentős a szerepe.

A benzin (illetve gázolaj) árváltozásával nem véletlenül születik mindig cikk a legtöbb hazai híroldalon. A háztartások döntő többsége ugyanis rendelkezik gépkocsival, és a munkavállalás egyre rugalmasabbá válásával napi használatban használják is azt. Az üzemanyagok ára ráadásul akkor is gyakorol ránk hatást, ha éppen nincsen autónk. A szállítmányozás ugyanis (Magyarországon különösképpen) többnyire szárazföldön történik, ennek drágulása pedig a különböző termékek áremelkedéséhez is vezet.  Az inflációra tehát például többszörösen is hatást gyakorol, ha meg persze vezetünk is, akkor megkérdőjelezhetetlenül fontos tényező az üzemanyagár. Alapvetően 3 tényezőtől függ a cégek árrésén kívül, hogy mennyiért tankolhatunk a kutakon, ezek bemutatására vállalkozunk most.

Olajár

Az első ami eszünkbe juthat teljesen egyértelmű módon, az az, hogy a benzin ára az olaj árfolyamától függ jelentős részben. A hazai benzinkutakat üzemeltető olajtársaságok (ritka esetben kisebb vállalkozások) ugyanis kitermelik/megvásárolják magát az üzemanyagot, és ennek értéke beépül az árakba. Ez így is van, az üzemanyagárak függnek a mindenkori olajárfolyamtól.

Jelentős tényező az olaj világpiaci ára

A fekete arany aktuális értékére nagyon sok tényező hat. Ilyen a világgazdaság pörgése; nagyobb gazdasági fejlődés esetén több a felhasznált olaj, ezáltal a kereslet megélénkül rá, ami árfelhajtó hatással bír. (Érdekes, hogy a magas olajár a többletköltségek miatt viszont éppen visszaveti a gazdasági növekedést.) A kínálatot pedig jelenleg 3 nagy erőcsoport határozza meg: az USA, az OPEC országai, valamint Oroszország. Előbbiben magánvállalkozások termelik ki az olajat, utóbbi kettő esetében viszont rendszeresen születnek kartellmegállapodások az árfolyam emelése érdekében. Ha visszavágják a kitermelést, akkor kínálat híján megemelkedik az olajár, míg ha teljes gőzzel folytatják a termelést, akkor a túlkínálat révén esik az olaj árfolyama. Egy-egy OPEC, OPEC+ ülésre tehát érdemes lehet figyelni, mert az ilyen alkalmak során viszonylag hosszabb időre is eldőlhet az irány.

Forintárfolyam

A forint árfolyamának változása nagyon sok téren gyakorol ránk hatást, hiszen az importcikkek áraiban jelentősen tükröződik a magyar fizetőeszköz értéke más devizákhoz képest. Az üzemanyagok ára is ilyen: az olajat ugyanis többnyire amerikai dollárban értékesítik és könyvelik. Ebből kifolyóan akkor lesz olcsóbb a benzin, ha erősödik a forint, hiszen akkor dollárban számolva kevesebbet kell fizetni az olajszármazékokért. (Láthatjuk, hogy valóban minden mindennel összefügg. Az MNB júniusban kezdődött kamatemelési ciklusa a forint árfolyamán keresztül még a benzinkutak ártábláira is hatást gyakorol!)

Jövedéki adó, egyéb adók

Viszonylag köztudott, hogy a benzin árának jelentős részét alkotják adók, mint a jövedéki adó és az áfa. Az üzemanyag ugyanis a jövedéki adóval sújtott ABC (alkohol, benzin, cigaretta) közé tartozik. Az ok nyilvánvalóan az állami adóbevétel növelése, de környezetvédelmi szempontból is magyarázható az üzemanyagok magas adótartama.

Mennyi az annyi?

Az, hogy mennyibe kerül az üzemanyag, már tudjuk, hogy legnagyobb részben a fentiektől függ. A kérdés már csak az arány lehet. Azért, hogy az állam stabilizálja az adóbevételeit, ha nagyon csökkenne az olaj ára, akkor a jövedéki adó aránya magasabb lesz; így lehet, hogy hiába esett hatalmasat a vírus első hulláma alatt az olaj, egyáltalán nem arányosan érezhettük ezt mg a kutakon. Elmondható, hogy egy 420 forintos benzinár esetén 120 forint jövedéki adó, 129 forint termelői olajár, 56 forint nagykereskedelmi árrés, 89 forint áfa 19 forint kiskereskedelmi árrés, és 4 forint KKSZ díj terheli a pénztárcánkat. A fentiek függvényében ez változhat, 300 forintos benzinár esetén alig több, mint az ár 20 % áll konkrétan a termelői olaj árából.

benzinA különböző kutak árai között is van különbség

A benzinár a fentiek tekintetében közel nem mozog annyira széles sávban, mint az olaj árfolyama; ez egyébként meglehetősen kiszámíthatatlan is lenne. A magas jövedékiadót sok kritika kéri, mondván, hogy minden társadalmi réteget egyenlően sújt nominálisan, és a közlekedés ma még nem választás kérdése. Ha távol van a munkahelyünk, muszáj ingáznunk. Ennek ellenére a magyar üzemanyagárak nem számítanak kiemelkedőnek Európai szinten nézve, persze a keresetekhez képest már egyáltalán nem számít olcsónak itthon tankolni.

https://g7.hu/kozelet/20180526/meg-mindig-az-allamnak-megy-a-benzinar-fele-es-ez-igy-is-van-rendjen/