Az AlixPartners szerint a globális chiphiány következtében 210 milliárd dolláros bevétel úszott el az autógyártók elől.

Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az autóipar világszerte mintegy 210 milliárd dolláros bevételtől eshet el idén a globális chiphiány és az egyéb ellátási láncból fakadó problémák következtében. Ez közel kétszerese a néhány hónappal ezelőtt becsült veszteségeknek.

Az autóipart is súlyosan érintő félvezető hiány következtében az AlixPartners szerint idén az autógyártók a tervezettnél mintegy 7.7 millió darabbal kevesebb járművet tudnak csak legyártani. Májusban az AlixPartners még „csak” 3.9 millió kieső járművel kalkulált.

Az IHS Markit a múlt héten több mint 6 százalékkal csökkentette az idei autóipari termelésre vonatkozó becslését, míg 2022-re vonatkozóan 9 százalékkal. A pesszimizmus hátterében a malajziai koronavírus helyzet áll, a járvány következtében több fontos gyártóegység is ideiglenes leállásokra kényszerült. A globális autóipart ellátó félvezetők körülbelül 13 százaléka Malajziában készül.

Az autógyártók részvényeinek árfolyamában egyébként a vártnál kisebb mértékben jelent meg a chiphiány negatív hatása, holott az a globális autógyártást erősen lekorlátozza. Az autógyártók a tervezettnél 10-15 százalékkal kevesebb autót tudnak legyártani 2021-ben. A Ford például a nehézségek ellenére is bombaformában van, idén több mint 50 százalékkal nőtt a Ford részvények értéke. A Ford ugyan a vártnál kevesebb autót értékesített, azonban sikerült olyan árazási startégiát kialakítaniuk, aminek következtében az autógyártó profitabilitása megnőtt.

A kínai autógyártók EV modelljei iránti kereslet továbbra is kifejezetten erős, Jeff Chung a Citigroup elemzője nemrégiben arról számolt be, hogy a kínai EV-k eladási számai augusztusban 202 százalékkal nőttek tavalyhoz képest. 2021 első 8 hónapjában körülbelül 1.6 millió kínai elektromos autó talált gazdára, ami 221 százalékos emelkedést jelent 2020 azonos periódusához képest.

Tegnap mi is megírtuk Murat Gueler gondolatait az autóipar jelenlegi helyzetével kapcsolatban. „Az iparág a legőrültebb időszakában van, azóta, hogy 20 évvel ezelőtt csatlakoztam. Még sose láttam ilyennek. Folyamatosan jönnek az új modellek a piacra, a fogyasztókat mindenféle információval bombázzák. Nagyon sok új EV érkezik például az egyre versenyképessebbé váló kínai piacról, Korea szintén versenyképes, gyönyörű dizájnnal és magas technológiai felszereltséggel bíró autókat gyárt.” Éppen ezért talán még sose volt ilyen fontos az autógyártók számára a folyamatos innováció. Jelenleg is látható, hogy túl sok szereplő akarja kiragadni a maga részét az EV szektorból, az autógyártóknak muszáj kitűnnie a tömegből, ha sikereket akarnak elérni a szegmensben.