2024 december 26

A nagy gyártók EV tervei

Joe Biden amerikai elnök azt szeretné, hogy 2030-ra az Amerikában értékesített autók körülbelül 50 százaléka elektromos modell legyen. Biden célja, hogy Amerika legyen az EV piac úttörője. Emellett a fejlett országokban is egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntartható közlekedés.

De milyen tervekkel rendelkeznek a nagymúltú, hagyományos autógyártók a Tesla és a versenybe újonnan valamilyen módon becsatlakozó technológiai vállalatok árnyékában?

2020-ban az elektromos autók az amerikai piacnak mindössze a 2.4 százalékát uralták, a Bloomberg szerint ez 0.7 százalékos emelkedés 2015-höz képest. A Bloomberg becslései szerint 2025-re 11 százalékos részesedése lehet az elektromos autóknak, míg 2030-ra a piacnak valamivel több mint a harmadát uralhatják az EV-k.

Az autógyártók nagy része már nyilvánosságra hozta az EV terveit:

Audi: A luxusautóiról ismert, Volkswagen csoporthoz tartozó német márka azt ígérte, hogy 2025-re az eladásaik 35 százalékát az elektromos autók teszik majd ki. Addigra az Audi ügyfelei körülbelül 20 EV modell közül választhatnak maguknak.

BMW: A BMW a korai EV fejlesztők közé tartozik, a kompakt elektromos i3 modelljüket 8 évvel ezelőtt dobták piacra. A BMW szerint az idei európai értékesítések 25 százaléka tisztán elektromos hajtású vagy hibrid modellek lesznek. A BMW tulajdonában álló Mini 2030-ra csak elektromos járműveket kínál majd. A BMW az elkövetkező néhány évben több mint 10 EV-t tervez piacra dobni.

Daimler: A Daimler tulajdonában álló Mercedes reményei szerint 2025-re az eladásaik 15-25 százalékát az elektromos modellek teszik majd ki, míg a becsléseik szerint 2030-ra 50 százalék fölé is nőhet az arány. A Mercedes viszonylag későn szállt be az EV versenybe, a gyártó ígérete szerint 2022-ben több elektromos modell is érkezik.

Ford: A Ford elmondása szerint 2030-ra a globális eladásaik 40 százalékát elektromos modellek teszik majd ki. A Ford 2022-ben több elektromos modellt dob piacra, a népszerű F-150 elektromos verziója is jövőre érkezik meg a kereskedésekbe.

GM: A General Motors még januárban lepte meg a Wall Street-et, amikor bejelentették, hogy a tervek szerint 2035-től már csak környezetbarát járműveket értékesítenének. Ígéretük szerint a GM karbonsemleges márkává válik 2040-re. A GM az évtized felére 30 tisztán elektromos hajtással modellt kínál majd, 2025-re az amerikai modellek 40 százaléka elektromos lesz.

Hyundai: A koreai autógyártó, amely egyben a Kia tulajdonosa is elmondta, hogy a tervek szerint 2025-re a két márka eladásainak 40 százalékát EV-k teszik majd ki. A Hyundai több mint 30 elektromos modellt tervez piacra dobni.

Mazda: A Mazda tervei szerint 2030-ra a modellpalettájának mindössze 5 százaléka rendelkezne elektromos hajtással.

Nissan: A Nissan is az első EV fejlesztők közé tartozott. A tisztán elektromos hajtáslánccal szerelt Leaf évekig az egyik legnépszerűbb elektromos autó volt a Tesla térhódítása előtt. A japán gyártó becslései szerint az év tized végére az amerikai eladások 40 százaléka elektromos modellekhez lesz köthető.

Porsche: A német sportautó gyártó szerint 2025-re az eladásaik fele elektromos lesz.

Stellantis: A Stellantis autócsoport júliusban jelentette be, hogy a csoport 2025 végéig több mint 30 milliárd dollárt költene elektromos autók és azokhoz kapcsolódó szoftverek fejlesztésére. A becslések szerint 2025-re az amerikai eladások 31 százalékát, az európai eladások 38 százalékát tennék ki az EV-k, míg 2030-ra 35, illetve 70 százalékra nőne az arány.

Subaru: A japán gyártó 2030-ra az árbevételének 40 százalékát várhatóan az elektromos és hibrid járművekből értékesítéséből szerzi majd.

Toyota: A világ egyik legnagyobb autógyártója 15 elektromos modellt tervez piacra dobni 2025-re. A Toyota szerint 2030-ra az eladásaik körülbelül 70 százalékát EV-k teszik majd ki. A Toyota Prius a szegmens egyik legnépszerűbb modellje.

Volkswagen: A német gyártó szerint 2030-ra az európai eladások 70, az amerikai eladások 50 százalékát tennék ki az EV-k. A VW 2025-ig 40 milliárd dollárt tervez elektromos járművekhez kapcsolódó projektekre költeni.

A gyártók legfrissebb tervei jól szemléltetik, hogy változás előtt áll az autóipar. Globálisan is egyre népszerűvé válnak az elektromos vagy hibrid hajtással szerelt járművek és jelenleg úgy fest, hogy ez a tendencia folytatódhat a jövőben. A Bloomberg szerint az EV piacot Kína fogja vezetni és egy óriási növekedési potenciállal rendelkező piacról van szó.

Úgy néz ki, hogy egy óriási EV piaci boom elején vagyunk. Lesznek nyertes vállalatok, akik óriási sikereket érnek el és milliószámra adják el az autóikat, míg mások elbuknak. A növekedési potenciál óriási. Ádáz csata folyik a régi, nagymúltú autógyártók, az újonnan alapított autógyártók és a versenybe valamilyen módon becsatlakozó technológiai vállalatok között. De vajon végül kik lesznek az EV mánia nagy nyertesei?