Idén több Mustang Mach-E modellt gyártott a Ford, mint a legendás sportautó hagyományos, benzines verzióiból. Ezzel az autógyártó egy fontos mérföldkövet teljesített az elektromos járművek szélesebb körű elterjedésének kapcsán.

A Ford Motor Company egy jelentős mérföldkövet teljesített azzal, hogy idén eddig több elektromos hajtású Mustang Mach-E modellt gyártott le, mint a nagymúltú sportautó hagyományos változataiból. A Ford szerint ez egy jelentős előre lépés lehet az EV-k széles körű elterjedésének elősegítésében.

Az autógyártó csütörtökön este nyilvánosságra hozott adatai szerint idén eddig 27 816 darab elektromos Mustang Mach-E modellt gyártottak le a Ford mexikói gyárában. Ezzel szemben a legendás sportautó, hagyományos, benzines verzióiból idén 26 089 példány gurult le a Michigan-i gyártósorról. Hosszú évtizedek óta a Mustang paletta legnépszerűbb változata a V8-as motorral szerelt Ford Mustang GT.

Jim Farley vezérigazgató azt mondta, hogy előrejelzéseik szerint 2030-ra tízből legalább négy eladott Ford modell elektromos hajtású lesz. A Ford a tervek szerint 36 százalékkal növelné az EV-k fejlesztésére szánt keretet, amely így meghaladná a 30 milliárd dollárt. Az első Mustang Mach-E modellek tavaly év végén kerültek forgalomba. Múlt hónapban ez a modell volt a legkeresettebb elektromos autó Norvégiában. Az Egyesült Államokban, ahol az elektromos járművek térhódításának üteme lassabb, még mindig közel háromszor akkora a kereslet a benzines modellre, mint az elektromosra. Áprilisig az autógyártók mintegy 108 000 darab teljesen elektromos járművet értékesítettek az Egyesült Államokban. Bár ez csaknem kétszerese az előző év azonos időszakának, az Edmunds szerint az EV-k az amerikai járműértékesítéseknek még így is csak a 2 százalékát teszik ki.

 „A Mach-E iránti globális kereslet sokkal nagyobb volt, mint amire számítottunk, így teljesen elfogytak a készleteink. Akár több hónapos várakozási idő is előfordulhat.” mondta Farley. A Mach-E alapváltozatának a listaára Amerikában 42 895 dollárról indul, míg a legerősebb, 480 lóerős Mach-E GT ára 59 900 dollárról indul. Ezzel szemben a sportautó hagyományos verziójának a legolcsóbb modellje, a 2.3 literes V6-os motorral szerelt Mustang Fastback 27 205 dollártól vihető haza, míg a paletta legdurvább verziójának, a 760 lóerős Shelby GT500-nak 72 900 dollár a listaára. Jelenleg a Mustang modellek hatodik generációjának modelljeit lehet megvásárolni, a legelső példány 1964. március 9-én gurult le a futószalagról Dearbornban.

A globális chiphiány nagy szerepet játszott abban, hogy a Mach-E gyártási számai felülmúlták a hagyományos Mustang-ét. Farely szerint az új modellek elsőbbséget élveznek, az elérhető félvezető modulokat általában az új modellek között osztják szét. A gyártzó hozzátette, hogy elképzelhető, hogy egészen 2022-ig nem sikerül teljes mértékben elhárítani a félvezető chiphiányt.

A gyártási adatok szerint a Ford Michigan-i Flat Rock összeszerelő üzemében a chiphiány miatt a múlt hónapban egyáltalán nem gyártottak hagyományos Mustang modelleket. A Ford elmondása szerint a hagyományos Mustang modellekből jelenleg az egészséges mennyiségnek körülbelül csak a harmada van készleten.

Erich Merkle, a Ford értékesítési elemzője elmondta, hogy „nagyon örülünk, hogy az új Mustang Mach-E modellre ekkora a kereslet, nemcsak itt Amerikában, hanem globálisan is. Fontos kiemelni, hogy a hagyományos Mustangokra és a Flat Rock-i összeszerelő üzemre jelentős negatív hatást gyakorolt a félvezető chip hiány.” Mindenesetre a Ford még évekig biztosan nem hagyja abba a belső égésű motorral szerelt Mustang modellek gyártását.

A Ford a múlt hónapban mutatta be Amerika közel négy évtizede legnépszerűbb pickupjának, az F-150-nek az elektromos változatát. Az F-150 tisztán elektromos változata azokat a vásárlókat szólítja meg, akik előnyben részesítik az erős, tartós, robosztus pickupokat és emellett a környezetvédelem is fontos számukra. A Fordnak az Egyesült Államokban ezzel jelenleg kettő tisztán elektromos hajtású modellje kapható, az F-150 Lightning és a Mustang Mach-E. Ezenfelül öt, a Fusion, az Escape, az Explorer, és az F-150 modellből hibrid változat is létezik.

A Ford 2021 első negyedévében történelmének egyik legjobb negyedévét zárta, az összes értékesítése 6%-kal, 36.2 milliárd dollárra nőtt.

A Ford részvényei 7.24 százalékkal emelkedtek csütörtökön és új 52 hetes csúcsra tört az árfolyam. A tőzsdén jegyzett autógyártók közül idén a Ford az egyik legjobban teljesítő. Az elmúlt egy hónapban 37.5 százalékkal nőtt a részvények értéke, idén 81.9 százalékos pluszban van a papír, míg az elmúlt egy év során impozáns 158.3 százalékos emelkedésnek lehettünk szemtanúi.