2024 április 19

A Fisker társalapítója szerint az EV startup-ok pozitívan hatottak az autóiparra

A nagymúltú autógyártók, mint a General Motors, a Ford Motor vagy éppen a Volkswagen egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az elektromos és az önvezető autók fejlesztésére, az elkövetkező évekre ambiciózus célokat tűztek ki és óriási mértékű tőkét szánnának ezekre a beruházásokra. Ez a folyamat kissé visszafojtotta az EV startupok látványos tőkepiaci rallyját, azonban ezzel egy időben életet lehelt a hagyományos autógyártók részvényeibe.

Az egyik ilyen népszerű EV startup a Fisker, amely tavaly év végén egy SPAC céggel való egyesülés következtében léphetett tőzsdére. A részvény árfolyama a 31.96 dolláros februári csúcsról mostanra 17.50 dollár környékére húzódott vissza, de még ez is jócskán meghaladja a felvásárláskor megállapodott 10 dolláros árfolyamot.

Geeta Gupta-Fisker a Fisker társalapítója szerint az a folyamat, hogy az autóipar összes fontos szereplője aktívan részt vesz az EV-k fejlesztésében, terjesztésében pozitívan hat az ipar egészére. Gupta-Fisker azt is elmondta, hogy 2025 környékén inflexiós pontra számít, amikor is az elektromos járművek az emberek többségének számára vonzóbbá válnak, mint a hagyományos, gázüzemű járművek. „A GM és más nagy autógyártók általi EV beruházások pozitívan hatnak az egész autóiparra. Az EV iparnak mennyiségre van szüksége, tehát minél többen veszik ki a részüket a fejlesztésekből, annál inkább lesz sikeres az EV forradalom.”

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy a General Motors szerdán bejelentette, hogy az elektromos autók fejlesztésére szánt keretet 8 milliárd dollárral, összesen 35 milliárd dollárosra növelte. A GM 2025-re éves szinten több mint 1 millió darab elektromos autó eladását tervezi.

A Fisker első modelljét, az Ocean nevű SUV-ot várhatóan a jövő év végén kezdik el gyártani. Az Ocean gyártásáért a Magna International felel. A Fisker második járművét a kínai Foxconn gyárthatja majd 2023 végén. Ez a projekt a PEAR (Personal Electric Automotive Revolution) kódnevet viseli, a projekt célja, hogy a jármű listaára 30 ezer dollár alatti legyen.

Gupta-Fisker azt is hozzátette, hogy szerinte az EV gyártók közötti verseny a jövőben inkább a járművek designjára és a felhasználói élményre összpontosul.

A közelmúltbeli visszaesés ellenére a Fisker részvényei idén 21 százalékos pluszban vannak, ezzel szemben a GM részvényei 48 százalékkal erősödtek, a Ford részvények értéke 71 százalékkal nőtt idén, de a tavaly felülteljesítő, a szektorban úttörő Tesla papírjai 14 százalékos mínuszban vannak 2021-ben.