A benzinár befagyasztása, a technikai korrekció szükségessége, és a járványhelyzet eldurvulása egyszerre érkezett, és küldte padlóra a második legnagyobb magyar blue chip árfolyamát.

Nem is olyan régen még arról írhattunk cikket, hogy a Mol lendületesen kitört korábbi sávjából, és már elérte a koronavírus járvány előtti szinteket az árfolyam. Nagyot fordult azonban néhány hét alatt a világ a Mollal, néhány kereskedési nap alatt veszítette el október óta tartó rallyjának értékét.

Minden összejött

November 5-én még briliáns számokat közölt az olajcég a harmadik negyedéves működéséről. A közel 140 milliárd forintos negyedéves profit elég volt ahhoz, hogy a 2800-as szint fölé is benézzen a Mol árfolyama aznap, végül viszont már negatív tartományban zárta a gyorsjelentés napját a részvény. Az ezt követő héten történt a benzinár befagyasztásának bejelentése, de a Mol már az ominózus Kormányinfó előtt is gyengélkedett; a klasszikus pletykára venni, hírre eladni eset játszódhatott le a gyorsjelentés kapcsán a hét első felében.

Betett a Molnak az ármaximalizálás (www.shutterstock.com)

A csütörtöki napon aztán egészen 2400 forint közelébe esett a Mol árfolyama Gulyás Gergely miniszter bejelentésére, mely szerint 3 hónapig 480 forintban maximalizálja a kormány a 95-ös benzin és a dízel árát a kutakon. A Molnak, mint a legnagyobb hazai üzemanyag-kereskedőnek nagyon fáj a lépés, hiszen amíg eddig hajtotta a Mol árfolyamát a magas olajár, most ez csak több kiskereskedelmi veszteséget jelent. Ráadásul Orbán Viktor miniszterelnök azóta jelezte, hogyha kell, akkor februárban meg is hosszabbíthatják az üzemanyagár befagyasztását, ami további bizonytalansági tényező a Mol számára.

Ha ez nem volna elég, jelentős mértékben romlik Európában a járványhelyzet, több országban az előző hullámoknál tapasztalt lezárásokat vezettek be. Magyarországon is nő a valószínűsége az egyre borúsabb képet festő járványadatokkal összefüggésben a további szigorításnak. Az általános lezárások, illetve a világgazdaság lassulása a negyedik hullám miatt pedig aligha érint jobban másik iparágat, mint az olajszektort.

Merre lehet a kiút?

A fentiek ellenére érdemes megjegyezni, hogy a Mol jelenleg teljesítményének csúcsán van, ha a harmadik negyedéves gyorsjelentés számaiból indulunk ki. Szó sincs tehát vállalatszintű megroppanásról, bár kétségtelen, hogy a fenti tényezők igen jelentős árfolyamesést okoztak. A Mol számára a járványhelyzet csitulása mellett a régi árazás szerint is 480 forint környéki üzemanyagár lenne üdvös. Amennyiben fel tud állni a Mol, a 2500 forintos szint újbóli meghódítása lenne az első reális cél; további esés esetén a jelenleg 2360 körül meghúzódó 200 napos mozgóátlag jelentené a legkomolyabb támaszt.

Folytatódott a befagyasztás után is a Mol vesszőfutása (www.investing.com)