Stratégiai és üzleti jelentősége is van a szlovén kúthálózat megvásárlásának.

Tegnap jött a bejelentés, hogy a Mol 100 milliárd forint feletti értékben vásárol Szlovéniában kúthálózatot. Mint megírtuk, az osztrák OMV-től veszi át a 120 töltőállomást immár 100 %-os tulajdonosként a magyar olajmulti. (Eddig az INA révén 7,75 %-os tulajdonos volt a vállalat.) Így a Mol megszerzi a szlovén piac második legnagyobb szereplőjének kis- és nagykereskedelmi üzletágát is. Az ügylet nem csupán a nagyságrendje miatt jelentős.

Terjeszkedés, új stratégia

Ahogy Hernádi Zsolt, a Mol Csoport elnök-vezérigazgatója fogalmazott: “Ez a lépés összhangban van azon stratégiai törekvésünkkel, amelynek célja, tovább bővítsük töltőállomás-hálózatunkat a már meglévő és a potenciális új kelet-közép-európai piacokon. A Mol-csoport további célkitűzése 2025-ig 2200-ra bővíteni a töltőállomások számát, vagy akár még többre, amennyiben további jó lehetőségek adódnak. Hiszem, hogy a fogyasztói szolgáltatásokban hatalmas potenciál rejlik az energiaátmenet során. A töltőállomásaink már nem csupán üzemanyagtöltésre szolgálnak. Folyamatos fejlesztéssel és a digitalizációval, a jövőbeni fogyasztói és mobilitási trendek formálásával a Mol kényelmet kínál, mivel célunk, hogy utazásaik során segítsük az embereket, függetlenül attól, hogy az adott fogyasztó közlekedési eszközét milyen energia hajtja.”

OMV kút Budapesten-az osztrák olajmulti az értékesítő fél

A vállalatvezér is kiemeli tehát, hogy a Mol új stratégiájával összhangban valósult meg az akvizíció, és hogy hatalmas potenciál rejlik a fogyasztói szolgáltatások üzletágban. Nem érhetett tehát senkit meglepetésként a döntés, hiszen a Mol előre kimondott célját látjuk megvalósulni.

Kiemelt üzletágban történik előrelépés

Először gondolhatnánk, hogy ha stratégiailag fontos is most, nem túl jelentős a Mol lépése, hiszen úgysem a közvetlen benzinértékesítésé a jövő, és hogy nyilvánvalóan nem a benzinkutak üzemeltetése teszi ki a Mol profitjának döntő részét. A lényeg abban rejlik, hogy nagyon máshogy néz már ki egy benzinkút, mint például 10 évvel ezelőtt. Nem véletlenül keresztelték át fogyasztói szolgáltatásokra az üzletágat: kisebb boltokként, kávézóként is funkcionálnak már amellett, hogy több helyen elektromos töltőállomások találhatók. A Mol tehát nem hagyományos benzinkutakat halmoz, hanem a jövő benzinkúthálózatát alakítja ki.

Márpedig ez már igen jövedelmező, és ráadásul egyre jobban. Még akkor is, amikor járvány sújtja a világot és összességében veszteséges a cég.

Ahogy látható, a fogyasztói szolgáltatások még növelni is tudta üzemi eredményét a lezárások ellenére, méghozzá jelentősen 2020 egészére nézve. A többi szegmens pedig az olajárak drasztikus, és a finomítói marzsok szintén jelentős esése miatt gyengébben szerepelt, mint a bázisévben. 2020-ban tehát a fogyasztói szolgáltatások kiemelten jó teljesítménye volt az, ami megakadályozta, hogy jelentősebb veszteség keletkezhessen a vállalat egészére nézve. Éles helyzetben látszott, hogy jó döntés, ha nem csupán a fekete arannyal kapcsolatos közvetlen tényezőktől függ egy vállalat eredményessége.

Egy szinte negyedévről negyedévre dinamikusan bővülő, és pozitív meglepetéseket okozó szegmensben hajtott végre tehát 100 milliárdos nagyságrendű akvizíciót a Mol. Ráadásul az sem elhanyagolható, hogy a felvásárlás jól mutatja a cég stabil készpénzállományát, és hogy az olajtársaságokat különösen sújtó válság ellenére sincsenek cash flow problémái a magyar tőzsde második legnagyobb szereplőjének.

Hogy áll most az árfolyam?

A Mol árfolyama jelenleg még messze áll attól, hogy a járvány előtti csúcsait megdöntse, ugyanakkor a járvány alatt kétszer is beállított, 1500 forint körüli mélypontjától elrugaszkodott a jegyzés. A harmadik járványhullám és a magyar tőzsde általános gyenge teljesítménye nem érintette jól a Molt a tavasz első felében: majdnem 2000 forintig esett az árfolyam a januári csúcsoktól. Azóta azonban talpra állt a Mol, főként a kiemelkedően jó első negyedéves jelentésnek köszönhetően. Jelenleg a felső Bollinger-szalag, illetve a január csúcsok jelenthetik az akadályt az árfolyam számára, esés esetén pedig a Bollinger-közép, és a sikeresen áttört korábbi ellenállás nyújthat támaszt 2300 felett.

Emelkedésben az árfolyam (www.investing.com)

A továbbiakban pedig továbbra is a vállalatspecifikus híreket és tényezőket lesz érdemes figyelnünk, mint az olajár, a finomítói marzsok alakulása, valamint az általános járványhelyzet hazánkban és nemzetközi szinten. Jó hír lehet a Mol számára, hogy az általános befektetői hangulat a járvány lecsengésével párhuzamosan az értékalapú, hagyományos iparágban szereplő cégek felé fordul; ebből akár a Mol is profitálhat még.