
Jön a brutális szabályozás – Betilthatják a műszaki nélküli autóeladásokat. Borul a használt autópiac?
Alapjaiban változhat meg a használtautó piacának szabályozása Európában. Egy új uniós javaslat szerint 2026-tól csak olyan autót lehet majd eladni, különösen online, amely igazoltan üzemképes. A cél a roncsautók illegális kereskedelmének visszaszorítása, ám a tervezet komoly vitákat váltott ki szakmai és jogi oldalról is.

EU-s szabályozás készül a használt autók piacán és vége a műszaki nélküli hirdetéseknek
Alapjaiban forgathatja fel az Európai Unió egy új szabályozási javaslata a használt autók piacát. A tervezet értelmében 2026-tól csak olyan járművet lehetne eladni, amelynek igazolni lehet az autó műszaki állapotát. Különösen online hirdetésekre lesz ez a szabály érvényes . Ezzel végleg véget érhet a „műszaki nélküli” hirdetések időszaka, a szabályozás pedig komoly hullámokat vet a szakmában – számolt be a Bild újság az új tervezetről.
Mit jelent a tervezet?
Az új szabályok szerint csak érvényes műszakival rendelkező autót lehetne értékesíteni. Ha nincs érvényes műszaki vizsga, akkor az eladó köteles lenne független szakértői véleményt csatolni a jármű állapotáról. Ennek költsége jelentős lehet, akár több tízezer forint vagy euró, típustól és országonkénti árképzéstől függően. A szabályozás elsősorban az online hirdetésekre vonatkozna, de kiterjedne a magánimportra, exportra és újraregisztrálásra is.
Mi a cél?
A javaslat célja, hogy, megakadályozza a roncsautók illegális külföldi exportját és visszaszoruljon a nem környezetbarát járműszétbontása. További cél is, hogy növelje az európai járműállomány biztonságát és környezetvédelmi színvonalát,
A változás különösen azokat érinti majd, akik műszaki nélküli autót árulnának az online piactereken (pl. Használtautó.hu, Mobile.de, Facebook Marketplace). De azokat is érinti, akik külföldről vásárolnak vagy exportálnak járművet, valamint a kisebb kereskedéseket, amelyek gyakran adnak-vesznek olcsó, korlátozott állapotú járműveket.
Komoly viták, erős ellenállás
A német autóklub (ADAC) szerint a javaslat aránytalanul korlátozza a tulajdonosok jogait, és értelmetlen túlszabályozásnak tartják az ötletet. De egyéb kérdéseket is felvet, mint például több német politikus szerint pedig túlzott adminisztratív terhet jelentene.
A kritikák főként arra épülnek, hogy az eladó jogát sérti, ha nem dönthet szabadon a saját járműve sorsáról,. De a szabályozás jelentősen növelheti az autóeladások költségeit és akár visszavetheti a használtpiaci forgalmat, különösen a belépő szintű szegmensben.
Mikor léphet életbe?
A tervezetet idén őszén tárgyalja az Európai Parlament. Ha elfogadják, 2026-tól léphet hatályba az új szabályozás. A részletszabályok, például a szakértői vélemény pontos követelményei a tagállamok hatáskörébe tartozhatnak, de az irányelv kötelező érvényű keretet adna.
Nem lehetne hirdetni vagy eladni olyan autót, amely nem rendelkezik érvényes műszakival vagy igazolt forgalomképességgel. Az eladás előtt plusz költség és adminisztráció hárulna az eladókra. A piac megtisztulna a használhatatlan vagy trükkösen árult járművektől.
Ami problémát okozhat az a szegényebb rétegek számára kevesebb hozzáférhető autó maradhat. A magánimport és a külpiacra történő eladás jelentősen visszaeshet. A kisebb kereskedések forgalma jelentősen lecsökkenhet és ez akár a megszűnésükhöz is vezethet.
Címlapkép forrása: Unsplash
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.