
Mi történt a Porsche-val? – Drasztikus lépésre szánta el magát a luxusautó vállalat
Veszélyben a német prémiumautó-mítosz? Zuhan a kereslet, emelkednek a vámok így válságüzemmódba kapcsolt a Porsche. A luxusautó-gyártó újabb létszámleépítésekre készül, miután 2025 elején már 1 900 munkahelyet megszüntetett. A vállalat elismerte, jelenlegi üzleti modellje nem fenntartható, és komoly átalakításokra van szükség a túléléshez.

Hogyan kezeli a válságot a legendás márka?
A Porsche vezetése arra figyelmeztette az alkalmazottakat, hogy további komoly költségcsökkentésekre készül, miután visszaestek a kínai eladások, és az Egyesült Államokban is egyre keményebbek a vámok. A luxusautógyártó egy belső levélben elismerte, hogy a jelenlegi üzleti modellje nem fenntartható.
Oliver Blume vezérigazgató a Reuters által is látott levelekben jelezte, hogy 2025 második felében újabb strukturális megszorításokról tárgyalnak a dolgozók képviselőivel. A cél visszatérni a 15–17 százalékos működési nyereséghányadhoz, amely az első negyedévben mindössze 8,6 százalék volt.
Kínai piac nem kér a Porsche-ből
A Porsche egyik legfontosabb piacán, Kínában, az eladások komolyan visszaestek. Az ok az elektromos autók iránti kereslet visszafogottabb, miközben a piacon egyre nagyobb a verseny. Az ottani vásárlók sokszor hazai márkákat választanak, amelyek olcsóbban kínálnak technológiailag fejlett modelleket.
Amerikai vámcsapdában a Porsche és 27,5 százalékos tarifa sújtja az importot
Az Egyesült Államok amely a Porsche legnagyobb piaca újabb nehézségeket hozott a cég számára. Mivel a Porsche nem rendelkezik gyártóbázissal Amerikában, az autókat teljes egészében Európából importálja, így április óta 27,5 százalékos importvám sújtja őket. Ez komoly nyomást gyakorol az árakra és a profitra.
Elbocsátások és visszavágott kiadások jönnek
A Porsche már az év elején 1 900 munkahely megszüntetését jelentette be, kétezer munkavállaló ideiglenes szerződését pedig nem hosszabbítottak meg. A várhatóan újabb leépítésekkel járó második költségcsökkentési csomag részleteit még nem ismertették.
Közben az anyavállalat Volkswagen is hasonló irányba mozdult és 35 000 fős elbocsátást tervez öt év alatt, hogy csökkentse a németországi gyártási költségeket.
Egykor tőzsdei sztár volt, ma nyomás alatt
A Porsche 2022-es tőzsdei bevezetésekor még magasabb piaci értéket ért el, mint maga a Volkswagen, de egy ideje már jelentősen visszaesett a pozitív megítélése. Az elektromos modellstratégia lassan halad, a klasszikus modelljei pedig egyre inkább szorulnak vissza a globális piaci versenyben.
Címlapkép forrása: Unsplash
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.