
A GVH engedélyezte a PR-Telecom felvásárlását – A 4iG nem élhet vissza a piaci fölényével
A Gazdasági Versenyhivatal engedélyezte, hogy a 4iG felvásárolja a PR-Telecomot, de csak szigorú feltételekkel. Az érintett településeken öt évig korlátozott marad az áremelés, és a versenytársak védelmére is külön szabályokat írtak elő. A cél, hogy a lakossági ügyfeleket ne érje hátrány a piaci átrendeződés miatt.
A GVH ellenőrzését követően a 4iG Nyrt. irányítást szerezhet a PR-Telecom Zrt. felett. A 270 településen, mintegy 55 ezer, többségében lakossági ügyfélnek vezetékes internet- telefon- és televíziós műsorterjesztési szolgáltatást nyújtó közepes méretű kábelszolgáltató felvásárlását a GVH az azonosított versenyproblémákat kezelő korrekciós intézkedés előírásával hagyta jóvá. Az engedély nem automatikus. A versenyhatóság a tranzakciót újszerű, szigorú kötelezettségek előírásához kötötte, elsősorban a lakossági előfizetők védelme érdekében – olvasható az erről szóló közlemény a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) oldalán.
Miért volt szükség beavatkozásra?
A PR-Telecom jelenleg 270 településen, mintegy 55 ezer, főként lakossági ügyfelet lát el vezetékes internet-, telefon- és televíziós szolgáltatásokkal. A GVH alapos piaci vizsgálatot végzett, amely megállapította, hogy a 4iG csoport távközlési cégei 79 településen fedik át egymást a PR-Telecom hálózatával.
De ezek közül 56 településen a két szolgáltató egyesülése jelentős mértékű piaci koncentrációhoz vezet, különösen a vezetékes internet- és televíziós piacokon. Az egyesülés után az újonnan létrejövő piaci szereplő részesedése meghaladná az 50 százalékot, sőt a részesedés növekedése is érdemi, vagyis nem csupán formális változásról van szó.
A GVH szerint ez a helyzet versenycsökkenéssel, várható árnövekedéssel és csökkenő választási lehetőséggel járhatna a fogyasztók számára. A hivatal a vizsgálat során megosztotta aggodalmait a 4iG csoporttal, amely ennek nyomán önkéntes vállalásokat tett, majd ezeket több körben pontosította a hatóság felhívására.
A jóváhagyás feltételeként előírt kötelezettségek két fő területre vonatkoznak:
1. Árazási vállalások az érintett 56 településre
A 4iG referencia-településeket jelölt ki minden érintett településhez – olyan helyszíneket, ahol tényleges piaci verseny van jelen. A vállalás lényege: a 4iG csak akkor változtathat árat, beleértve az akciókat és kedvezményeket is az érintett 56 településen, ha ugyanaz történik a hozzájuk rendelt referencia-településen is. Ez azt jelenti, hogy a verseny hatása mesterségesen érvényesül ott is, ahol a tranzakció miatt megszűnne a piaci nyomás.
2. Áremelési moratórium 2026 végéig
A 4iG vállalta, hogy a 2026. július 1-jén PR-Telecom hálózatán lévő ügyfelek esetében nem emel árat 2026. december 31-ig. Ez az önkéntes moratórium a Nemzetgazdasági Minisztérium kérésére valósult meg, és célja a lakossági ügyfelek megvédése az átvétel utáni első időszakban.
Versenyjogi biztosítékok a kampánykorlátozás és átláthatóság
A GVH által előírt kötelezettségek nemcsak az árazást érintik:
-
Kampánykorlátozások lépnek életbe akkor, ha az érintett településeken új piaci szereplő jelenik meg. Ezzel biztosítják, hogy a 4iG ne tudja agresszív akciókkal ellehetetleníteni a versenytársakat.
-
A vállalások visszamérhetők és ellenőrizhetők: a 4iG köteles rendszeresen igazolni, hogy betartja a vállalt feltételeket.
-
A kötelezettségek a tranzakció lezárásától számított 5 évig érvényesek.
A 4iG a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közölte: az elfogadott magatartási vállalásokat kötelezővé teszi minden kiskereskedelmi távközlési szolgáltatást nyújtó leányvállalata számára.
A 4iG közlése szerint az összefonódás tényleges zárása a további feltételek teljesülése után, 2025 augusztusában várható.
Címlapkép forrása: 4iG
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.