
Véget ért egy korszak – Végleg megszűnt a Blue Air, Románia első fapados légitársasága
Végleg lezárult a Blue Air története. A román bíróság elrendelte az első román fapados légitársaság felszámolását, miután minden megmentési kísérlet kudarcot vallott. A pandémia okozta válságból a több milliárdos állami segítség ellenére sem tudott kilábalni a cég.

Végleg lezárult a Blue Air története: a román bíróság elrendelte az első román fapados légitársaság felszámolását. Forrás: Blue Air
A bíróság kimondta a Blue Air végét
Hosszú csődeljárás után végleg felszámolják a Blue Airt, Románia első diszkont légitársaságát – közölte a román profit.ro portál a csődbiztos közleménye alapján. A bukaresti törvényszék a héten hozta meg döntését, amely pontot tett egy évek óta húzódó gazdasági agónia végére.
A Blue Air Aviation SA 2023 márciusában, saját kérésére került csődeljárás alá, miután nem tudta teljesíteni pénzügyi kötelezettségeit. Mostanra végleg nyilvánvalóvá vált: sem a menedzsment, sem a román állam, mint többségi tulajdonos erőfeszítései nem hozták meg a kívánt eredményt, nem akadt befektető, aki megmentette volna a bajba került céget – olvasható a hír a Maszol oldalán.
Egykor a régió élvonalában, ma már csak emlék
A Blue Air 2004-ben alakult, és sokáig a kelet-európai fapados légiközlekedés egyik meghatározó szereplője volt. Fénykorát 2018 és 2019 körül élte, amikor több mint 1 100 alkalmazottja volt. Éves szinten 2,1 milliárd lej (165 milliárd forint) árbevétellel a régió harmadik legnagyobb légitársaságaként működött a LOT és a Wizz Air mögött.
Azonban a 2020-as pandémia megpecsételte sorsát. A forgalom drámai visszaesése után a román állam 28 millió eurós kölcsönnel és 34 millió eurós tőkejuttatással próbálta életben tartani a céget, sikertelenül.
Leálló járatok, visszavont támogatás, növekvő adósságok
2022 nyarán a Blue Air tömeges járatfelfüggesztésekkel próbált időt nyerni, majd szeptemberben teljesen leállt a működés, utasok ezreit hagyva bizonytalanságban. A román kormány átvette a részvények 75 százalékát, de az Európai Bizottság 2024 elején törvénytelennek minősítette az állami támogatásokat, és visszafizetésre kötelezte Bukarestet.
A társaság pénzügyi helyzete 2023 végére teljesen ellehetetlenült:
-
Adósságállomány: 1,259 milliárd lej (kb. 99 milliárd forint)
-
Aktívumok értéke: alig 181 millió lej (14,2 milliárd forint)
Tanulság a régió légiközlekedésének jövőjére nézve
A Blue Air története jól mutatja, milyen sebezhetőek a fapados légitársaságok válsághelyzetben különösen akkor, ha az állami mentőövek hatástalanul érkeznek. A versenytársak, például a Wizz Air vagy a Ryanair, immár egy vetélytárssal kevesebbel számolhatnak a kelet-európai légtérben.
Címlapkép forrása: Facebook-Blue Air
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.