2025 május 28

Megúszhatjuk a nyári járatkéséseket? – A HungaroControl új eszközökökel készül a nyári csúcsforgalomra

Minden eddiginél több repülőgép halad át idén nyáron a magyar légtéren – a HungaroControl mesterséges intelligencia segítségével, országos toborzással és fejlesztésekkel készül a rekordforgalomra, hogy elkerülhetők legyenek a járatkésések, és biztonságban maradjon a légiközlekedés.

             A HungaroControl felkészült a nyári csúcsforgalomra. Forrás: Unsplash

Rekordforgalomra készül a magyar légtér – 100 milliárdos fejlesztési programmal válaszol a HungaroControl

Soha nem látott repülési forgalom várható idén nyáron a magyar légtérben. A HungaroControl fejlesztési programmal, béremeléssel és mesterséges intelligenciával készül a csúcsidőszakra – a cél: kevesebb késés, maximális biztonság – számolt be a társaság a nyári tervekről.

100 milliárdos fejlesztés 10 év alatt – fókuszban a biztonság és hatékonyság

A társaság célja, hogy 2025 nyarán is csökkentse a járatkéséseket, és ezzel növelje a hazai légtér versenyképességét. Ehhez a következő tíz évben 100 milliárd forintot fordítanak fejlesztésekre, különös tekintettel a humánerőforrásra, technológiára és automatizálásra.

„A biztonság az első – minden más ennek van alárendelve” – hangsúlyozta Turi Ferenc vezérigazgató.

Történelmi csúcs jön – légtéri forgalmi rekordokra készül Magyarország

A HungaroControl megosztotta a nyilvánossággal az idei év első négy hónapjának forgalmi adatait, amely előrevetíti minden idők legmagasabb légiforgalmát az idei nyárra.

Az év első négy hónapjában több mint 327 ezer repülőgép közlekedett a magyar légtérben, ami 7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Eddig a csúcsot a tavalyi azonos időszak tartotta. A nyári szezonban a növekedés további 8–12 százalékos lehet, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér terhelése akár 15 százalékkal is nőhet

A 2025-ös év eddigi adatai alapján továbbra is az átrepülő légi járművek adják a forgalom túlnyomó részét. Összesen 270 954 repülőgép haladt át Magyarország légterén, amely a teljes forgalom 83 százalékát jelenti, de a korábbi évekhez képest a Budapest Airport forgalma is töretlenül és nagymértékben növekszik.

A forgalomnövekedés oka az ukrán háború miatti légtérzárak. De a világjárvány utáni gyors visszarendeződés és a globálisan növekvő utazási kedv is növelte a légi forgalmat.

Béremelés, toborzás és új technológiák a kulcs a stabil működéshez

A rövid távú intézkedések között kiemelkedik, a 2029-ig szóló bérmegállapodást a szakszervezetekkel. A tíz százalékkal nőtt légiirányítói létszám. Az 55 százalékos irányítói létszámbővítés célja 5 éven belül. Országos toborzókampány a fiatal szakemberek bevonzására

Technológiai ugrással AI használat, távoli irányítás és dedikált meteorológus

Technológiai fejlesztéseket is eszközölt a HungaroControl, már a francia Thales csoport TopSky – ATC elnevezésű irányítórendszer továbbfejlesztett változatát használja a teljes magyar, illetve a Koszovó magas légterében közlekedő légi járművek kezelésére. Az új távoli toronyirányítási rendszerüket, amely komplex reptéri forgalmat képes távolról vezérelni.

Tovább bővült a légiforgalmi irányítók száma is. Az elmúlt időszakban 9 légiforgalmi irányító hallgató szerzett szakszolgálati engedélyt. Emellett további 13 külföldi irányító csatlakozott a HungaroControl állományához, továbbá 3, ideiglenesen külföldre igazolt hazai szakember tért vissza a HungaroControl kötelékébe, ők ismét a hazai légiforgalmi irányítók csapatát erősítik.

Mesterséges intelligenciát is tesztelnek a hatékonyság növelésére, elsődleges szempontként kezelve a biztonságot.

HungaroMet együttműködéssel immár dedikált meteorológus segíti a légiirányítók napi munkáját.

Légtér-átalakítás, új szektorok nyitása – ezek 2 százalékos kapacitásnövekedést eredményeztek.

Címlapkép forrása: HungaroControl