
Miért kerül 900 ezerbe a jogosítvány? Bukásokkal pedig milliós a végösszeg – Brutálisan elszálltak az árak
Akár 800-900 ezer forintba is kerülhet ma egy B kategóriás jogosítvány megszerzése Magyarországon – derül ki a KSH és szakértők friss adataiból. A drágulás mértéke négy év alatt elérte a 60 százalékot, és a helyzet csak romlik: az üzemanyagárak, az autók szervizköltségei és a vizsgadíjak mind az egekben, miközben a fiatalok egyre kevésbé veszik komolyan a tanulást – állítják az oktatók. Nézzük mitől drágult meg ennyire a vezetői engedély megszerzése.
Ma már tényleg luxusnak számít a jogosítvány megszerzése?
A B kategóriás személygépjármű megszerzéséhez szükséges tanfolyam ára az átlagkeresetnek több mint a felébe kerül. A legfrissebb KSH-adatok szerint februárban 360 ezer forint volt az átlagos tanfolyami ár, de ez csak a kezdet. Ezen felül még egyéb költség is van a tanfolymaon felül, hogy valaki vezetői engedélyt szerezzen. A szakértők szerint a reális végösszeg sokkal közelebb van a 800-900 ezer forinthoz, mire valaki ténylegesen a kezében tartja a vezetői engedélyt. Az okok között nemcsak az általános infláció, hanem az autózáshoz kapcsolódó extra költségek is szerepelnek.
Tízezer forint egy óra, és ebből legalább 30 kell
A Pénzcentrum megkereste az egyik közlekedési szakértő szerint a jogosítvány megszerzésének ára összetett. Nem csak a tanfolyamról szól, hanem az oktatók kiadási is növekedtek. Ma egy vezetési óra ára elérte a tízezer forintot, és a kötelező óraszám is megnőtt. Egy vizsgára készülő tanulónak minimum harminc órát kell vezetnie – de sok esetben ez is kevés.
„Egy tanóra 50 perc, és ha belegondolunk, hogy egy taxis 50 percért 13-14 ezer forintot kér úgy, hogy nem tanít – akkor látszik, hogy a vezetői oktatás költsége teljesen reális” – magyarázta a szakértő.
Kuplungcsere, biztosítás, üzemanyag – az oktatók sem ússzák meg
A tanulók által fizetett díjakból nemcsak az oktató bérét kell fedezni, hanem az autó fenntartását, szervizelését, amortizációját is.
„Egy kuplungcsere 4-500 ezer forint is lehet, és az oktatóautóban sokkal hamarabb menek tönkre az alkatrészek, mint egy magánautóban” – tette hozzá a szakember.

És még ott vannak a bukások, extra órák, plusz vizsgadíjak
A vezetésért fizetett órák átalagosan 490 ezer forintba kerülnek. De sokszor nemcsak a költségek okoznak problémát a sikertelen vizsgáknál. A tanulók hozzáállása is problémát jelent sok esetben, mivel többen abban a hitben élnek, hogy elég befizetni a díjat és megvan a jogosítvány.
A tanulók jelentős része nem megy át elsőre sem a forgalmin, sem az elméletin, így újabb vizsgadíjak, extra órák kerülnek a számlára. Ezek a plusz kiadások a családi költségvetésre is súlyos terhet rónak.
„A szülők jellemzően 400 ezres kerettel indulnak, de hamar elérik a 900 ezret is, ha jönnek a bukások és az új órák.”
A forgalom is változott az elmúlt évtizedekben, és a generációs probléma is gondot okozhat a vezetői engedély szerzéshez. Korábban a jogosítvány megszerzése tanulást kívánt és figyelmet. A mai fiatalabb generáció viszont másképp gondolja a tanulást és azt gondolja elegendő a tanfolyamon átmenni.
Generációs probléma is van – e-learning helyett tanterem kellene?
A szakértő szerint az új generáció nem mindig veszi komolyan a felkészülést:
„Az e-learning nem tanít és nem magyaráz. Régen tanteremben lehetett kérdezni, elmagyarázták a szabályokat, sokkal jobban rögzült minden.”
Az oktatás struktúráján is változtatni kellene, különben a drágulás mellett a hatékonyság is csökken.
Egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a jogosítványt
A 800-900 ezres ár, a gyakori bukások és a tanulók hozzáállásának megváltozása miatt a jogosítvány ma már egyre kevésbé tűnik alapvető szükségletnek, különösen a városlakók körében. A kérdés már nem az, hogy ki tud levezetni egy rutint, hanem hogy ki engedheti meg magának az egész tanfolyamot.
Címlapkép forrása: Unsplash