Újabb spanyol autósiker – A Seat rekordokat dönt. Mi vár a márkára a jövőben?
Rekordévet zárt a Seat. A spanyol autógyártó történetének legjobb működési eredményét érte el 2023-ban, 633 millió eurós profittal. Az eladások és az árbevétel is növekedett, így a Cupra tovább szárnyal. De hogyan birkózik meg a Seat az elektromos piac kihívásaival, és milyen tervei vannak a jövőre nézve?
Rekordévet zárt a Seat – 633 millió eurós működési eredmény 2023-ban
A spanyolországi Seat S.A. történetének legjobb működési eredményét érte el 2023-ban, miután 633 millió eurós profitot könyvelhetett el, amely 1,3 százalékkal haladja meg az előző évit – közölte a német Volkswagen-csoporthoz tartozó vállalat.
Erős növekedés minden téren
A Seat árbevétele elérte a 14,53 milliárd eurót, amely 1,4 százalékos növekedést jelent. A vállalat 558 ezer járművet értékesített, amely 7,5 százalékkal több az egy évvel korábbi eredménynél. Az árbevétel-arányos nyereség stabilan 4,4 százalék maradt, míg a bruttó cash flow 3,6 százalékkal nőtt, elérve az 1,3 milliárd eurót.
A cég közleménye szerint a sikerek egyértelműen a jól megtervezett stratégiának köszönhetők, amelynek kulcselemei:
- A Cupra márka növekedése
- Az üzleti modell megerősítése
- Az elektromosítás felgyorsítása
- A szervezeti és kulturális átalakulás
Cupra a Seat egyik legnagyobb sikertörténete
A vállalat kiemelte, hogy az elmúlt 7 év alatt 7 Cupra-modell került piacra, és már 800 ezer darabot értékesítettek világszerte. A Cupra új csúcsmodellje, az elektromos Cupra Raval 2025-ben érkezik, és a várakozások szerint az év végére az egymilliós eladási mérföldkövet is átlépheti a márka. Az elektromos járművet spanyolországi Martorellben gyártják.
A Seat S.A. azt is bejelentette, hogy 2030-ig tervezi a Cupra bevezetését az Egyesült Államok piacára, amely hatalmas lehetőséget jelenthet a márka számára.
Kihívások az autóiparban – az elektromos átállás lassulása
Wayne Griffiths vezérigazgató szerint bár a Seat történetének egyik legjobb évét zárta, az iparág továbbra is jelentős kihívásokkal küzd:
- Az elektromosautó-piac lassulása
- A kínai versenytársak egyre nagyobb térnyerése
- Az instabil vámkörnyezet
A vállalat azonban továbbra is elkötelezett az elektromos mobilitás iránt, és vezető szerepet vállalt Spanyolország elektromobilitási központtá alakításában. A Seat partnereivel együtt tíz milliárd eurót fektetett ebbe a folyamatba.
„Bár az elektromos átállás nem a kívánt ütemben halad, ezt nem problémaként, hanem lehetőségként kell látnunk: lehetőségként arra, hogy megújítsuk iparágunkat, növeljük versenyképességünket és elősegítsük fenntartható fejlődésünket” – hangsúlyozta Wayne Griffiths.
A Seat S.A. egyértelmű üzenetet küldött a spanyol és európai döntéshozóknak is. Az iparágnak kiszámíthatóbb támogatási és szabályozási környezetre van szüksége az elektromos jövő megvalósításához.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Shutterstock