Budapest–Eszék kevesebb mint 2 óra alatt?- Júniusban elkészül az új autópálya
Új autópályával bővül a magyar-horvát közlekedési hálózat. Júniusban végre elkészül a Vc folyosó horvát szakasza, amely gyorsabb és kényelmesebb utazást biztosít Budapest és az Adria között. Ez azt jelenti, hogy Eszékről Budapestre kevesebb, mint két óra alatt érhetünk majd el júniustól, amint befejezik a horvát A5-ös autópályát.
Megnyílik Horvátország új Magyarország felé vezető autópályája. A Vc folyosó teljes szakasza elkészül júniusra
Júniusban befejeződik a Vc közlekedési folyosó horvátországi szakaszának építése, amely közel két évtizeddel az első szakasz, a Slavonika megnyitása után teljes hosszában összeköti Budapestet az adriai Ploče kikötőjével. A horvát szakasz, az A5-ös Beli Manastir – Eszék – Szvilaj autópálya, az EU átfogó TEN-T közlekedési hálózatának része. Az utolsó öt kilométeres szakasz elkészültével a teljes 88,6 kilométeres útvonal teljes mértékben üzemképes lesz. számolt be a hírről a Croatia Week.
Kulcsfontosságú európai közlekedési kapcsolat
Ez az új szakasz jelentősen javítani fogja az áruk és személyek mozgását Délkelet-Európa és az Adriai-tenger között. Eddig az A5-ös autópálya 83,6 kilométeres szakasza készült el különböző ütemekben:
- 2007-ben készült el a Đakovo – Sredanci szakasz.
- 2009-ben adták át az Eszék – Đakovo közötti részt.
- 2015-ben elkészült a Sredanci – boszniai határ közötti szakasz (a Száva folyó híd kivételével).
- 2022 végén megnyílt a Beli Manastir – Eszék közötti 24 kilométeres szakasz.
- 2023 augusztusában szerződést írtak alá az utolsó szakasz kivitelezésére, 46 millió euró értékben.
A projekt finanszírozását az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank biztosította. Az új szakasz része a 318 méter hosszú Karasicai viadukt, amely az egyik legfontosabb építményt jelenti a projekt során. Az építkezés befejezése után a műszaki átvizsgálás következik, majd megnyitják a forgalom előtt.
Gazdasági és közlekedési hatások
Magyarország 2023-ban fejezte be saját szakaszát, így a Budapest – Eszék autóút kevesebb mint két órára rövidül, és a magyar főváros még Zágrábnál is elérhetőbbé válik az eszékiek számára.
A folyosó nemcsak Horvátország, hanem Bosznia-Hercegovina számára is jelentős fejlesztés: a boszniai 325 kilométeres szakaszából eddig 138 kilométer készült el, míg a legnagyobb kihívást jelentő Prenj-alagút építése még folyamatban van. Ez a 10,45 kilométeres alagút Európa egyik leghosszabb közúti alagútja lesz.
A teljes közlekedési folyosó megnyitása jelentősen javítja majd az észak-déli áruforgalmat, elősegíti a délkelet-európai gazdasági kapcsolatok bővülését, valamint Szlavónia és Kelet-Horvátország turizmusát is fellendítheti. A horvát és boszniai autópálya-hálózat fejlesztése az elkövetkező években is folytatódik, hogy teljes mértékben kihasználhassák a régió közlekedési potenciálját.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Shutterstock