2025 február 04

Légi utazás, parkolás, online vásárlás – Ezekkel volt a legtöbb gond 2024-ben

Hatékony jogérvényesítés 2024-ben. Közel 1,7 milliárd forintnyi vitás ügyet rendezett a Budapesti Békéltető Testület. Légi utazás, parkolás, online vásárlás, ezek voltak a leggyakoribb panaszok. 

A Budapesti Békéltető Testület (BBT) 2024-ben kiemelkedő eredményeket ért el a fogyasztói jogviták rendezésében. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett testület az év során összesen majdnem 1,7 milliárd forint értékben hozott döntéseket. Az eljárások sikerességét mutatja, hogy az ügyek 71 százalékában mindkét fél elégedett lehetett az eredménnyel – számolt be a tavalyi év eredményeről a testület.

Ügyek száma és lezárási hatékonyság

A 2024-ben benyújtott 4822 kérelemből 4725-öt sikerült az év végéig lezárni, ami jelentős növekedést mutat a 2023-as adatokhoz képest. Az egyezséggel záruló esetek száma 10 százalékkal nőtt, míg az eljárások átlagos időtartama 75 nap volt. Ez azt jelzi, hogy a testület egyre gyorsabban és hatékonyabban képes rendezni a jogvitákat.

Leggyakoribb ügytípusok

A bejelentett ügyek 56 százaléka szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokból eredt, amelyek főként postai, távközlési és közüzemi szolgáltatásokhoz kötődtek. Jelentős növekedést mutattak a légitársaságokkal szembeni kompenzációs igények is, amelyeket a nyári időszak légtérterheltsége és a feszített menetrendek idéztek elő. Emellett továbbra is nagy arányban érkeztek bejelentések parkolási ügyekben.

Az árukkal kapcsolatos kifogások közül kiemelkedtek a lábbelik, bútorok, matracok és műszaki cikkek meghibásodásával kapcsolatos panaszok. Továbbra is gyakoriak voltak a használt autók és az internetről vásárolt termékek szavatossági problémái miatt indított ügyek.

Kihívások és jogérvényesítés

A BBT jelentése szerint a fogyasztói jogérvényesítés egyik fő akadálya, hogy a vásárlók gyakran nem ismerik a webáruházakat működtető vállalkozások adatait, ami megnehezíti a panaszok benyújtását és az eljárások lefolytatását. Ennek ellenére a testület úgy véli, hogy a jogszabályok betartása mellett képes gyors és hatékony jogi megoldásokat biztosítani.

Jövőbeli célok és együttműködések

A Budapesti Békéltető Testület kiemelten fontosnak tartja a fogyasztók folyamatos tájékoztatását jogaikról, az igényérvényesítés módjáról és az ezzel kapcsolatos határidőkről. A testület célja a fogyasztóvédelmi intézmények hálózatba szervezése, valamint az együttműködés erősítése a nemzeti fogyasztóvédelmi és végrehajtó szervekkel.

A BBT továbbra is elkötelezett amellett, hogy segítse a fogyasztókat és a vállalkozásokat a jogviták békés rendezésében, ezzel is elősegítve a hazai fogyasztóvédelmi rendszer hatékonyságát és megbízhatóságát.

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

Címlapkép forrása: Shutterstock