2025 január 09

Yaris-láz és kilométer-őrület – avagy mi pörög a hazai használtpiacon

Statisztikák szerint például a Toyota Yaris átlagosan alig 20 nap alatt talál új tulajdonosra – ezt még a leggyorsabb fuvarszervező is megirigyelné. De mi áll a háttérben? A használt autók piaca nem véletlenül nyüzsög ennyire: a magyarok szeretik a bejáratott kocsikat, a kedvezőbb árakat és persze a „kevés kilométer, első tulaj” meséket.

A legkapósabb modellek a használt piacon

A Statista által közölt adatok alapján 2023 elején a Toyota Yaris volt a leggyorsabban eladható használt autómodell Magyarországon, átlagosan 20,4 nap alatt talált gazdát. Szorosan követte a Renault Clio, melynél 21,7 nap is elegendőnek bizonyult az adásvételhez. A Kia Ceed 26,2 nappal áll a harmadik helyen, míg az Opel Corsa 27 napra „húzta ki” a várakozási időt.

Egy székesfehérvári kereskedő, nevezzük Józsi bácsinak, így kommentálta az adatokat:

Aki egyszer beült egy Yarisba, az nehezen száll ki belőle, mert mire kiszállna, már el is adják a kocsit másnak.”

Nincs is mese: a dízel, benzines vagy hibrid Yarisok igazi slágerterméknek számítanak, és a magyar kuporgatós mentalitásnak pont megfelelnek – kicsi fogyasztás, kevés hiba, minimális fenntartási költség.

Miért ekkora a használt autók iránti kereslet?

A magyarok mindig is jó érzékkel vadászták le az „alig használt, csábító árú” négykerekűeket. Egy friss felmérés szerint a hazai piacon eladott autók közel 70-80%-a már használtként cserél gazdát. Ez a szektor annyira fontos, hogy sokan inkább a „jár, mint a mérgezett egér” állapotot részesítik előnyben, mintsem egy drágább, teljesen új modellt.

Ezt erősíti meg egy budapesti autópiac rendszeres látogatója, aki így fogalmazott:

Az új kocsi olyan, mint a frissen bontott májkrém: nagyon jó, de drága mulatság, és mire megennéd, csökken az értéke.”

A használtpiac forgalma nem csak a magánszemélyek számára érdekes. A hazai gazdaságra is jelentős hatással van: a kereskedők, szervizek, alkatrész-forgalmazók mind profitálnak a nagy forgalomból. Az országban működő autógyártók mellett így a másodlagos piac is rendesen megpörgeti a lóerő-alapú gazdasági mutatókat.

A nagy rejtély: VIN-szám nélkül vakon vásárolunk

Itt lép képbe a VIN-ellenőrzés, amely a használt autók (gyakran kalandos) múltjának a felderítésében nyújt segítséget. A VIN (Vehicle Identification Number) olyan a kocsinak, mint egy DNS-minta – minden lényeges információt tartalmaz a gyártástól kezdve a balesetekig, karbantartási előzményekig vagy épp a kilométeróra manipulációkig.

Aki nem szeretne fél év után motort cserélni, vagy éppen felfedezni, hogy a szeretett „új” autója valójában sosem járt szervizben, annak érdemes használnia egy VIN-dekóder szolgáltatást.

  • Kiderülhet, hogy egy „hibátlan” autó korábban ötször csattant külföldön.
  • Megláthatjuk, ha a kilométeróra épp olyan ingadozásokat mutat, mint egy Balaton-parti hullámvasút.
  • Olyan biztosítási káreseményekről is információt ad, amelyet a kereskedő talán elfelejtett megemlíteni.

Egy garázskereskedő így summázta a dolgot:

Több rejtett hibát láttam már, mint amennyi pötty van egy szalamandrán, és ezek közül jó párat egy egyszerű VIN-ellenőrzés is kiszúrt volna.”

Összegzés – merre gurulunk tovább?

A magyar használt autópiac továbbra is mozgásban van, és úgy tűnik, ez a lendület még sokáig kitart. Az emberek szeretik a jó vételeket, a megbízható, ám kedvező árú kocsikat, a kereskedők pedig imádják a keresletet. Mindehhez a statisztikák is hozzájárulnak: a legkapósabb modellek rekordidő alatt találnak új gazdát, és a VIN-ellenőrzés elterjedésével egyre kevesebb a nagybetűs „meglepetés”.

Aki tehát használt autóvásárláson töri a fejét, tegye meg azt az apró (de annál fontosabb) lépést, hogy ellenőrzi a kiválasztott járgány VIN-számát. Így sokkal nagyobb eséllyel gurulhat haza egy valóban megbízható modellel, mint ha pusztán a szerencsére bízná magát. Mert a magyar embernek bőven elég a hétköznapi stressz, nem kell még egy idegesítő motorzörgés is a csomagba.