2025 január 10

Járatkésés, törlés? November 27-től segít a fogyasztóvédelem a reptéren

A légi utasok jogainak védelme és a fogyasztói tudatosság növelése érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkatársai 2024. november 27-én kitelepülnek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Az esemény célja, hogy az utasokat tájékoztassák az őket érintő jogokról, valamint segítséget nyújtsanak a járatkésések, járattörlések vagy poggyászproblémák kapcsán felmerülő panaszok kezelésében.

Fókuszban a légiutas-jogok

Az NGM közleménye szerint a repülőtéri tájékoztatás célja, hogy az utasok tisztában legyenek az Európai Unió rendeletei alapján őket megillető jogokkal, legyen szó beszállás visszautasításáról, járattörlésről vagy késésről. A minisztérium kiemelte: az eseményen az érdeklődők választ kaphatnak a jogaikat érintő kérdéseikre, valamint tanácsokat is kérhetnek a problémák gyors és hatékony megoldása érdekében.

Európai Fogyasztói Központ a határon átnyúló problémák megoldására

A tájékoztatás során a minisztérium mellett a Nemzetgazdasági Minisztériumon belül működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) is részt vesz. Az EFK uniós szinten segíti a határon átnyúló panaszok kezelését, például más uniós tagállamokban vagy az Egyesült Királyságban honos légitársaságokkal szemben.

A központ ingyenes tanácsadást és panaszkezelési lehetőséget kínál, elkerülve a bírósági eljárások idő- és költségigényét. Az elmúlt évben közel kétezer panasz érkezett az EFK-hoz, amelynek segítségével több mint 62 millió forintot térítettek vissza a károsult utasoknak.

Rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatok

A minisztérium emlékeztetett arra, hogy a jogsértésekkel szemben határozott fellépést ígértek. A nyár végén rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendeltek el több légitársaságnál, amely jelenleg is folyamatban van. Az NGM közleménye szerint céljuk a légiközlekedésben tapasztalható problémák felszámolása és a magyar családok védelme.

Jövőbeli intézkedések a fogyasztók védelmében

  1. január 1-jével új szintre lép a fogyasztóvédelem: létrejön a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság, amely tovább erősíti a fogyasztói jogok érvényesítését. Az új szervezet célja, hogy az utasok jogai minden helyzetben érvényesüljenek, és a repülőtéri szolgáltatások zavartalanul működjenek.