Átalakul a MÁV-csoport szerkezete
A jövő év elején átalakul a MÁV-csoport szerkezete, 3+1 nagy szervezeti egységbe tömörülve létrehozzák a nemzet közlekedési vállalatát. Mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára hétfőn Budapesten, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete rendezvényén.
Kifejtette: a pályaműködtetési terület leválasztásával létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt., a MÁV, a Volánbusz, a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a mintegy harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt., ezek hátterét a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. biztosítja majd. A három nagy szakmai egység munkáját pedig ezután is a MÁV Zrt. csoportirányító cégként fogja össze. Nagy Bálint kiemelte, az átalakult struktúrában felgyorsulnak a több szervezeti egységet érintő folyamatok, nő a reakciókészség, a Volán szorosabb integrációjával megvalósulhat az a fajta közös gondolkodás, amit nemzeti tarifaközösségnek is lehet hívni. Megjegyezte, a vasút és az autóbusz nem egymással versenyezve, nem párhuzamosan egymás mellett élve, hanem együttműködve és együtt dolgozva szolgálja majd az utasokat.
Nagy Bálint előadásában felidézte, hogy a magyar állam megvásárolta a Strabag Zrt.-től a GYSEV Zrt.-ben lévő üzletrészét, így kétharmados többsége van a vállalatban. Cél, hogy a GYSEV 2025-ben jobban be tudjon szállni a magyar közlekedés működtetésébe az ország nyugati oldalán. Az államtitkár kitért arra is, hogy az idő megkerülhetetlen tényező mind az infrastruktúra, mind a gördülőállomány fejlesztésében. Ismertetése szerint a magyarországi vasúthálózat hossza 8218 kilométer, amelyből személyforgalomban 6926 kilométert használnak. Ebből 3347 kilométer, azaz a személyforgalomban használt pályaszakaszok mintegy 50 százaléka sebességkorlátozott, műszaki problémája van. A menetrendtartási képesség szempontjából ez a legnagyobb kihívás, a késések jelentős részét ugyanis a pályahibák okozzák.
Vasútfejlesztés
Rámutatott arra, hogy a vasútfejlesztésre szánt uniós forrásokat politikai okokból Brüsszel visszatartja bizonytalan ideig. A kialakult helyzet miatt saját forrásból és hitelből indítanak fejlesztéseket. Jövő év elején 1 milliárd euró hitelt terveznek felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB). Ezt 1 milliárd euró összegű saját forrással egészítenek ki. Így összesen mintegy 800 milliárd forint összegben indulhatnak beruházások. Ezek teljes térségek, valamint az egész ország vasúthálózatára kedvező hatást gyakorolnak – mondta közlekedésért felelős államtitkár. Nagy Bálint jelezte, olyan beavatkozások lesznek, olyan szakaszokat korszerűsítenek, amelyeknek önmagukon túlmutató hatásai lesznek. Egy-egy vasútvonal átbocsátó képességének javításával vagy a pályasebesség emelésével képesek lesznek rendszerszerűen javítani a menetrendszerűséget. Felújítanak 317 kilométernyi pályaszakaszt, ebből 50 kilométert villamosítanak, 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, azaz a sebességkorlátozásokat, 490 kilométer pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek. A pályafelújítás mellett a gördülőállomány megújításán is dolgoznak. Új járművek beszerzésénél több éves átfutással kell számolni. Ezért a járműállományt három módon is igyekeznek megerősíteni, új járművek beszerzésével, használt járművek bérlésével, a forgalomból időlegesen kivont járművek célzott karbantartásával, és mielőbbi visszatérésével – mondta Nagy Bálint.
A MÁV-csoport a vármegye- és országbérletekből eddig több mint 13 milliót értékesített.
Jelezte, azonnali beavatkozásként megkezdődött 100 vasúti szerelvény felújítása, ezek jelenleg leginkább alkatrészhiány miatt tárolóvágányokon parkoltak. A vagonok fele IC kocsi, a többi távolsági, étkező vagy fekvőhelyes. Mindegyik járműnek 2025 végéig vissza kell kerülnie a forgalomba, nagy részüknek már jövő nyárig, a következő főszezonra. Nagy Bálint elismeréssel szólt a MÁV-nál dolgozó 53 ezer munkavállaló szakértelméről, munkájáról. Nélkülük jelenleg nem lehetne kiszolgálni a mintegy 4,5 millió utast. Az utasszám a jegy- és bérletstruktúra, a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításának hatására ismét emelkedik. A MÁV-csoport a vármegye- és országbérletekből eddig több mint 13 milliót értékesített. Az erre épülő új tarifáknak köszönhetően a családok akár több tízezer forintot spórolhatnak meg havonta. Átlagosan havi 900 ezer ország- és vármegyebérletet értékesítettek az elmúlt fél évben, ebből 600 ezer vármegyebérlet és 300 ezer országbérlet volt – tájékoztatott Nagy Bálint.
Képek forrása: Shutterstock