125 éve alapították a Fiat autógyárat
Százhuszonöt éve, 1899. június 1-jén alapította meg kilenc tekintélyes olasz férfiú a torinói Caffé Burello kávéházban a legnagyobb olasz autógyárat, amely a Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT) nevet kapta.
Az MTVA Sajtóarchívumának anyaga: A ló nélküli jármű előállításával foglalkozó gyár alapító okiratát július 11-én írták alá, a cég kezdőtőkéje 800 ezer líra (mai értéken mintegy négymillió euró) volt. Ügyvezető igazgatónak 1902-ben a befektetők közül eltökéltségével, előrelátásával kiemelkedő Giovanni Agnellit, Villar Perosa kisváros polgármesterét választották meg. A cég az első évben nyolc autót készített, majd 1900-ban megnyílt gyára, ahol 150 ember 30 darab két-három üléses járművet készített. Az ovális, kék alapú Fiat emblémát 1904-ben kezdték használni, lecserélve az első modelljeik burkolatán szereplő, rokokó stílusú sárgaréz pergament, amelyen még a cég teljes, kézzel gravírozott neve volt látható.
Hajómotorokat is gyártottak régen
A gyár gyorsan terjeszkedett, a termékskálára a személyautók mellé felkerültek a könnyű haszongépjárművek, a hajómotorok, a teherautók és a villamosok, az első Fiat személyautót 1903-ban exportálták az Egyesült Államokba. Az elsők között gyártottak akkumulátorral felszerelt autókat, továbbá a Fiat szabadalmaztatta a kardántengelyt. Az I. világháborúban a Fiat a hadsereget látta el járművekkel, repülőgépmotorokkal, a háború utáni válságból új modellekkel, az első négyüléses autóival lábalt ki, olyannyira, hogy 1920-ban az olasz piac 80 százalékát uralták. 1922-ben fejeződött be a Lingotto üzem, a kor legnagyobb európai gyárának építése, amelynek tetején próbapálya működött.
A harmincas évek közepén jelent meg az a két típus, amely megváltoztatta Olaszország arculatát: az alacsony fogyasztású Balilla és a Topolino, e törpeautót 1955-ig gyártották. 1937-ben kezdődött el a Mirafiori üzem építése, amelynél az ipari üzemszervezés legfrissebb újításait alkalmazták. A II. világháború alatt a Fiat az olasz és a német hadsereg számára készített katonai járműveket és repülőgépeket. A hadászati célpontból is jelentős gyár a szövetségesek bombatámadásaiban súlyosan megrongálódott, a teljes újjáépítés csak 1948-ra fejeződött be. Az 1950-es évek második fele, az olasz „gazdasági csoda” időszaka példátlan bővülést hozott a Fiat számára is. 1955-ben jelent meg a farmotoros 600-as, 1957-ben az új 500-as, e kisautók tömegek számára váltak elérhetővé.
Óriási terjeszkedés az 1960-as években
A cég vezérigazgatója 1963-ban Giovanni Agnelli unokája, Gianni lett, aki 1966-ban vette át a tényleges vezetést. Agnelli, akit „Az Ügyvédként” emlegettek, átszervezte a már évi 1,6 millió gépkocsit gyártó, 350 ezer embert foglalkoztató birodalmat. Terjeszkedésbe kezdett, üzemeket telepített az elmaradott déli országrészbe. A Fiat megjelent Brazíliában, Kínában, gyárat hozott létre a Szovjetunióban, ahol Lada néven gyártották a 124-es módosított változatát. Licence alapján készültek a Polski Fiatok és a Zastavák. Az Olaszország koronázatlan királyaként emlegetett Agnelli a modern olasz történelem leggazdagabb embere volt, aki érdekeltségei révén az olasz GDP 4,4 százalékát tartotta ellenőrzése alatt.
1980-as évek: Diadalokkal teli évtized
A nyolcvanas évek – jórészt az Uno elképesztő sikerének köszönhetően – a Fiat diadalmenetét hozták, a cég az olasz tőzsde történetének legnagyobb tőkeemelését hajtotta végre, felvásárolta a konkurens márkákat (egyebek között az Alfa Romeót és a Ferrarit), áruházlánc, napilap, biztosító tulajdonosa is volt. A vállalatcsoport 1993-ra mégis súlyos pénzügyi helyzetbe került, ebből a költségek visszafogásával és a fejlesztés előtérbe helyezésével lábaltak ki. Agnelli 1996-ig vezette a céget, a család továbbra is a részvényeinek 30 százalékát birtokolta. A Fiat a kétezres évek elején történetének legsúlyosabb válságát élte át, négy éven át veszteséges maradt, de a vezetés hatékonyabbá tételével, a Fiat Punto sikere révén ismét nyereségessé vált.
2009: Bajba került Chrysler felvásárlása
2009-ben megszerezte a lényegében csődbe jutott Chrysler, a harmadik legnagyobb amerikai autógyár részvényeinek 20 százalékát. Majd öt év alatt a Chrysler teljes tulajdonosa lett. A Fiat-Chrysler 2021 januárjában fuzionált a francia PSA csoporttal. Az így létrejött, amszterdami székhelyű Stellantis a Toyota, a Volkswagen csoport és a Hyundai Motors után után a világ negyedik legnagyobb autógyártója, a mintegy 400 ezer alkalmazottat foglalkoztató, 190 milliárd eurós bevételű autóipari konszern 14 autómárkát gyárt – közölte a távirati iroda.
Köztük a Fiatot is, a vállalatcsoport elnöke John Elkann, a Fiatot alapító Agnelli család örököse. A csoport tisztán elektromos modellje, a Fiat 500e minden idők legtöbb díjjal kitüntetett Fiat modellje. 2020-as európai bemutatkozása óta 10 országban 43 nemzetközi elismerésben részesült. Idén februárban első észak-amerikai szakmai díját is elnyerte. A Green Car Journal a 2024. év zöld városi autója címet adományozta a modellnek.
Képek forrása: Shutterstock