Nem érte el a tíz százalékot tavaly a casco drágulása
Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint a személygépkocsikra tavaly megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 205 200 forint volt. Ami 9,5 százalékkal volt magasabb a 2022-ben tapasztalt 187 400 forintos szintnél.
„A díjemelkedés mértéke meg sem közelítette az éves átlagos infláció 17,6 százalékos mértékét. Annak ellenére, hogy mind az alkatrészárak, mind a rezsióradíjak folyamatosan emelkedtek ebben az időszakban is.” Mondta dr. Kozma Gábor, az Insura vezérigazgatója. „A növekedést kis mértékben az is visszafogta, hogy tavaly kevesebb új autót helyeztek forgalomba. Így nagyobb volt a használt autókra kötött, alacsonyabb díjú casco szerződések aránya.”
Az új autók átlagos cascodíja 2023-ban 238 300 forint volt, ami 61 százalékkal magasabb, mint az évfordulós váltók 147 600 forintos éves összege. Azok az ügyfelek, akik használt autó vásárlásakor kötötték meg a casco biztosításukat, átlagosan 198 200 forintos díjat fizettek.
Casco idősebb autókra is
A hazai személygépkocsi-állomány folyamatosan öregszik, átlagos életkora 2023 végén már közel 16 év volt. Ezért is törekszenek a biztosítók arra, hogy különböző termékekkel a korosabb autóknak is tudjanak megfelelő casco fedezetet nyújtani. Az Insura.hu adatai szerint a tavaly kötött casco biztosítások 12 százalékát 10 évnél idősebb járművekre kötötték.
Spórolunk az önrésszel?
Továbbra is szinte egyeduralkodók a 10 százalékos önrész vállalásával megkötött casco módozatok, ám míg egy évvel ezelőtt még a legkedvezőbb 10 százalék/50 ezer forintos verziót az autósok 23 százaléka választotta, ma már csupán 10 százaléka dönt e módozat mellett. Jelenleg messze a 10 százalék/100 ezer forintos önrész a legnépszerűbb (60%), de elgondolkodtató, hogy a 10 százalék/200 ezer forintos önrész aránya a tavalyi cascokötésekben az előző évi 16-ról 27 százalék közelébe emelkedett.
„A 10 százalék/200 ezer forintos önerő azt jelenti, hogy a károsult autós csak nagyobb összegű károk esetén tudja kihasználni a casco nyújtotta védelmet. Ezt mindenképpen célszerű mérlegelni akkor, amikor a magasabb önrész vállalásával akarunk évi néhány ezer forintot megspórolni” – hívta fel a figyelmet az Insura vezérigazgatója.
Sokan kötnek kiegészítő biztosítást a cascóhoz
Pozitív fejlemény ugyanakkor, hogy a megkötött casco szerződések mellé igen sokan, a szerződők több mint 38 százaléka köt valamilyen kiegészítő biztosítást is, közülük számosan több plusz fedezetet is igényelnek. A leggyakoribb kiegészítő fedezet az üvegkár-önrészbiztosítás, ez tette ki az összes ilyen szerződés 22 százalékát. Szintén igen népszerű az avulásmentes térítés (9%) és a hibás tankolás biztosítása (8%) is. Ezeken kívül főként a poggyász- és balesetbiztosítást, illetve a kölcsöngépjárművet biztosító termékeket választották az ügyfelek.
A többség az egyösszegű, elektronikus díjrendezést választja
Az ezzel járó díjkedvezmények hatására messze a legnépszerűbb díjfizetési gyakoriság az egyösszegű éves befizetés (52%) volt tavaly, ezt követte a negyedéves díjfizetés (38%), megelőzve a havi és a féléves gyakoriságot. Érdekesség, hogy 2022-ben még magasabb, 55 százalékos volt azok aránya, akik egy összegben fizették be a casco díját. Vélhetően a reálbérek időszakos romlása miatt tavaly többen döntöttek úgy, hogy kissé magasabb díjat fizetnek, de több részletben.
Ezzel egy időben nagyot esett a csekkes befizetések részaránya. A 2022-es 18 százalék helyett tavaly már mindössze 8 százaléknyian választották ezt a formát.
Borítókép forrása: Shutterstock