A légiközlekedés igényt tart az e-üzemanyagokra
A légiközlekedés szeretné elérni, hogy a klímasemleges szintetikus üzemanyagok (e-üzemanyag) használata az ágazatban kedvezményesebb megítélés alá kerüljön, mint az autóiparban – közölte a német repülőgépipari szakmai képviseleti szervezete, a BDLI csütörtökön. Egyben jelezte, hogy üdvözöl minden kezdeményezést a szintetikus üzemanyagok termelésének növelésére.
„Elengedhetetlenül szükséges lenne – ahogy az a koalíciós szerződésben is szerepel – minden olyan ágazatnak prioritást adni, amelyeknél nincs alternatívája a folyékony szénhidrogén üzemanyagok használatának” – mondta Volker Thum, a BDLI (Bundesverband der Deutschen Luft- und Raumfahrtindustrie e.V.) vezérigazgatója. A BDLI nyilatkozatának hátterében a német kormány által Brüsszelnél indított kezdeményezés áll arról, hogy engedélyezzék a megújuló energiaforrásokból származó üzemanyagokat is a gépkocsikban. Volker Wissing német közlekedési miniszter ugyanis kijelentette, hogy az EU-Bizottság e-üzemanyagokra adott határozott jóváhagyása nélkül Németország nem fogadja el azt az uniós törvényt, hogy 2035-től kizárólag zéró emissziós új autókat lehessen forgalomba helyezni. Hasonló ellenállás tapasztalható Olaszország és a kelet-európai országok részéről is. A VDA (Verband der Automobilindustrie) autóipari szakmai képviseleti szervezet is támogatja Volker Wissing kezdeményezését. A meglévő gépjárműállomány tankolása e-üzemanyagokkal ugyanis szintén hozzájárulhat a klímavédelemhez.
A VDA szerint Brüsszelnek ezt a megoldást is konkrétan szabályoznia kellene, nem pedig – ahogy a tervezetben áll – „mérlegelnie”. A VDA hangsúlyozta, hogy az e-üzemanyagok használatára tett engedmény semennyiben nem lassítaná az ágazat technológiai átállását az elektromobilitásra. A német autógyárak közül a BMW és a Volkswagen dolgozik „kiegészítő jelleggel” e-üzemanyagok kifejlesztésén a meglévő járműflotta számára. A Volkswagen leányvállalata, a Porsche kísérleti jelleggel már állít elő autókban, hajókban és repülőgépekben használható szintetikus üzemanyagot chilei leányvállalatánál. A BMW összes motorja fel van már készítve szintetikus üzemanyagok bekeverésére – jelentette be a müncheni konszern. A Mercedes-Benz is kivitelezhető opciónak tartja az e-üzemanyagok használatát a meglévő belsőégésű motoros járműállományban. A stuttgarti autógyár ugyanakkor jelezte: „energiahatékonyság szempontjából ésszerűbb az elektromos áramot közvetlenül akkumulátorban tárolni, mint szintetikus üzemanyag előállítására használni” – közölte a távirati iroda.