Rendkívüli Hírek:

2024 szeptember 23

Top 10 trend 2023-ban a bankszektorban

A már jól ismert folyamatok és a legújabb innovációk együttesen alakítják át a bankok működését. Az elmúlt 17 év alacsony kamatlábai megdöntötték az iparág alapvető egyenletét – miszerint a betétek mozgatják a hitelezést. Ebben az időszakban a pénz nagyon keveset ért a bankok számára —gyakorlatilag ingyen volt —, így elsősorban olyan termékekre fókuszáltak, amelyek továbbra is díjbevételt termeltek. Ezzel egyidejűleg megjelentek a fintech innovátorok is, akik a pénzügyi megtérülés helyett a volumenre koncentráltak.

Most, hogy a pozitív kamatlábak visszatértek, a banki termékek konstellációja egy ismertebb és kiszámíthatóbb pályára lépett. A vezető bankok felismerték, hogy fel kell gyorsítaniuk a változtatásokat, nemcsak a versenyben való helytállás érdekében, hanem azért is, hogy új fejlődési lehetőségeket találjanak.

Az Accenture globális kutatása az alábbi 10 trendet tartja a legfontosabbnak 2023-ra:

  1. Az emelkedő kamatlábak ösztönzik a termékinnovációt

Az emelkedő kamatlábak beindítják a bankok termékinnovációit és a pénzügyi intézetek a jövőben a hagyományos termékek helyett ügyfeleik egyedi igényeire fókuszálnak. Ezek az Amazon Prime-hoz hasonló ajánlatok formájában fognak megjelenni, amelyek személyre szabott, integrált termék- és szolgáltatáscsomagok lesznek.

  • A bankfiókok reneszánsza

Személyes interakció nélkül a legtöbb banknak nehézséget okoz az ügyfelekkel való szoros kapcsolat fenntartása, hiszen manapság az emberek banki ügyleteik nagy részét mobileszközön intézik: az interakciók csupán 3%-a történik személyesen. Új termékek elindításánál azonban a személyes találkozó továbbra is a legkedveltebb megoldás: a fogyasztók 27%-ának ez áll az első helyen, megelőzve a mobilalkalmazásokat (22%) és a weboldalakat (21%).

2023-ban a bankfiókok újra előtérbe kerülnek, amelynek célja, hogy még jobban megismerjék az ügyfeleiket, bizalmat alakítsanak ki, tanácsot adjanak, valamint érdeklődést és empátiát mutassanak feléjük.

  • A metaverzum érthetővé tétele

A mobilhoz hasonlóan a metaverzum is a lehetőségek új világát nyitja meg. Az Accenture szerint a legtöbb bank négylépcsős stratégiával közelíti meg a metaverzumban rejlő lehetőségeket: elérhetővé teszi a platformot, bevonja ügyfeleiket, átformálja a bankolás folyamatát, illetve feltérképezi az új lehetőségeket.

  • Megfelelő kultúra, megfelelő tehetség

A tehetségek megtartásának igénye egyre nagyobb követelményeket támaszt a bankok vezetésével szemben. Miközben számos bank csökkenti a dolgozók létszámát, az alkalmazottak átlagos költsége azonban növekszik. A dolgozók egyre igényesebbek, kevésbé elfogadók és könnyebben váltanak. Ez a megváltozott környezet új gondolkodásmódot és más megközelítést igényel. Idén várhatóan egyre több bank változtatja majd meg a tehetségek kezelésének stratégiáját: felismerve a munkaerőpiac realitásait, tudatosabb megközelítéssel hangolja össze a tehetségek kezelését az üzleti stratégiájának követelményeivel.

  • Kockázat mindenütt

A kockázatok újbóli megjelenésével azok a bankok, amelyek az ügyfelek problémáinak megoldására — és nem pedig az elmaradások, díjak beszedésre — összpontosítanak,  jobban fognak teljesíteni a versenytársakkal szemben: nem csak a veszteségeket minimalizálják, hanem megerősítik hosszú távú kapcsolataikat az átmenetileg problémával küzdő, de értékes ügyfeleikkel.

  • Az adat termékké válik

Az adatok „termékként” való kezelése olyan szemléletváltás, amely képes átalakítani a banki működés alapjait. A bankok nem az adatokban szenvednek hiányt, hanem a feldolgozáshoz szükséges eszközökben, és az információk kinyeréséhez szükséges megoldásokban. Egy jó adattermék-menedzser és a megfelelő gondolkodásmód lehet a kulcs az adatokban rejlő értékek felszabadításához.

  • A fintechek aranykora leáldozóban

A fintechek és a kizárólag digitális bankok aranykora leáldozóban van. Az egekbe szökő értékelések és a tőkebefektetések korlátlannak tűnő áradata után, most fordult a kocka elsősorban a hagyományos bankok javára. A bankoknak fel kell zárkózniuk a fintech vállalkozásokhoz az ügyfélkiszolgálás, az élmények és az értékek nyújtása terén. Ehhez azonban új technológiákat kell fejleszteniük vagy elfogadható áron megvásárolniuk, hogy ezeket felhasználva új piacokra lépjenek, illetve bővítsék kínálatukat.

  • A fenntarthatóság valósággá válik: a közös alapok keresése

Az éghajlatváltozásról szóló hangok felerősödésével a bankok egyre nagyobb nyomás alá kerülnek, hogy konstruktív szerepet játsszanak az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében. Nemcsak a szén-dioxid-semleges működést várják el tőlük, hanem azt is, hogy ebben támogassák ügyfeleiket. Azonban a kormányoknak és a szabályozó hatóságoknak ebben jelentős szerepük van, ez a konszenzus 2023-ban kiemelt fontosságú lesz.

  • Életközpontúság: az útitervektől a célig

A szolgáltatók már évek óta az ügyfélélményre összpontosítanak. A digitalizációnak az óriási előnye mellett, azonban hátránya is van. A bankok tökéletesítették ugyan a mobil és a távoli banki szolgáltatásokat, de a folyamat során az ügyfélút érzelmileg üressé vált. 2023-ban a bankok jobban figyelnek majd az ügyfelek életét alakító tényezőkre, így az egyéni élethelyzetükhöz igyekeznek majd a legmegfelelőbb megoldást kínálni.  

  1. Az alapvető rendszerek modernizálása: szemléletváltás szükséges

A bankok már régóta érzik a nyomást az alapvető feldolgozó rendszereik korszerűsítésére.  Ez kritikus fontosságú a felhő, az adatok és a mesterséges intelligencia kihasználásához a vállalaton belüli, összekapcsolt rendszeren, amely lehetővé teszi az új képességek gyors fejlesztését. Az évek során a legtöbb bank elhalasztotta ezt a lépést, 2023-ban viszont újra kell gondolniuk a gyakran 30-40 éves alaprendszerek modernizálását. A közel 100 vezető bank körében végzett nemrégiben végzett felmérés szerint az intézetek 63%-ánál már folyamatban van az alaprendszerek felhőbe történő átállása, vagy készülnek a lépés megtételére.

További részleteket a teljes Banking Top 10 Trends for 2023 jelentésben olvashat.