Kisebb karácsonyi bevételre számíthatnak a webshopok
Nótin Szabolcs, a Marketing21 online marketing ügynökség ügyvezetője úgy látja, hogy idén lassabban indul be a vásárlási kedv, mint az elmúlt években.
2021 rendkívül jó év volt a hazai e-kereskedelem számára, amiben kiemelt szerepe volt a karácsonyi időszaknak. Sok webáruház (elsősorban az ajándékokra és játékokra specializálódó vállalatok) ilyenkor termelik meg az éves árbevétel 35-50 százalékát. Idén azonban már most is jól látszik, hogy lassabban indul a szezon, és alacsonyabb a vásárlási kedv a legtöbb piaci szegmensben.
„Azt látjuk, hogy a webshopok forgalma ugyan idén is növekedésnek indult a szezonális trendeknek megfelelően, de a magas infláció és a rezsiköltségek növekedése miatt a vásárlók óvatosabban költekeznek.” – emelte ki Nótin.
Az online marketinggel foglalkozó cég úgy látja, hogy sokan azért nem kezdték még el a készülődést az ünnepekre, mert tartanak a megugró rezsiköltségektől. A bizonytalanság és a félelem nem tesz jót a keresletnek: a családok igyekeznek spórolni és tartalékot képeznek a megugró rezsiköltségek miatt.
„Arra számítunk, hogy idén időben eltolódik a karácsonyi bevásárlás ideje a tavalyi évhez képest, és a forgalom is alacsonyabb lesz a legtöbb szegmensben. Vannak azonban olyan termékkörök is, amelyek jobban fognak teljesíteni mint az előző években. Az alacsonyabb áru termékek felé fordulnak a vásárlók, és a prémium szegmens nagyobb visszaesést fog érzékelni.” – tette hozzá a szakértő.
A cég szerint azok a webshopok fognak jól járni, amelyek tudatosan készültek erre az időszakra, és a szortimentet a kereslet várható alakulásához igazították. A piaci szereplők többsége viszont tranzakciószám csökkenést fog tapasztalni, amit az infláció miatti magasabb árak csak részben tudnak kompenzálni.
Akik tudatosan készültek, és jó termékpalettát kínálnak a megváltozott környezetben, hosszú távon tudják biztosítani vállalkozásuk pozícióit. Jövőre pedig a piac tisztulni fog, és a kisebb versenyben növekedésre számíthatnak.
„A megváltozott piaci környezethez alkalmazkodnia kell a kereskedőknek is, de okos termék- és marketing stratégiával jó eredményeket lehet elérni a mostani nehezebb gazdasági környezetben is.” – emelte ki a Marketing21 ügyvezetője.