Egyre jobban szorongatják a Teslát a versenytársak
Az elektromos autógyártó részvényei mintegy 3%-kal csökkentek New Yorkban a hétfői piacnyitás előtt. A Tesla csökkentette Model 3 és Model Y járműveinek árát Kínában, a vállalat egyik legkritikusabb piacán. A Model 3 szedán induló ára 279 900 jüanról 265 900 kínai jüanra (36 615 dollár) csökkent. A Model Y sportos haszonjármű mostantól 288 900 jüanba kerül a korábbi 316 900 jüanos árral szemben. A Tesla árcsökkentései részben visszafordítják azokat az áremeléseket, amelyeket a vállalat az év elején kénytelen volt végrehajtani Kínában és az Egyesült Államokban az emelkedő nyersanyagköltségek miatt.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója márciusban arra figyelmeztetett, hogy elektromos autógyártó cége „jelentős inflációs nyomást tapasztal a nyersanyagok és a logisztika terén”. Az árcsökkentések azután is bekövetkeztek, hogy Musk azt mondta, recessziós elemeket lát Kínában. „Kína valamiféle recessziót él át”, főként az ingatlanpiacokon, mondta Musk a múlt héten. A Tesla 343 ezer járművet szállított ki a szeptember 30-án zárult negyedévben, ami elmaradt az elemzői várakozásoktól. A vállalat nem bontja ki, hogy hány autót szállítottak ki Kínában. A Tesla a harmadik negyedévben a bevételek tekintetében is elmaradt az elemzői várakozásoktól. Szeptemberben azonban a Kínai Személyautó Szövetség jelentése szerint a Tesla 83 135 Kínában gyártott elektromos járművet szállított le, ami havi rekordot jelent a vállalat számára. A Tesla hatalmas Gigafactory gyárral rendelkezik a kínai Sanghajban, amelynek korszerűsítését az év elején fejezte be. Az árcsökkentés mégis a Tesla növekvő kínai konkurenciájával szembesül, amelyet olyan hazai cégek jelentenek, mint a Warren Buffett által támogatott BYD.
Más elektromosautó-gyártók is emelték az árakat idén, köztük a BYD és a Xpeng, mivel az emelkedő nyersanyagköltségek sújtották ezeket a vállalatokat. A kínai gazdaság továbbra is kihívásokkal néz szembe, különösen mivel a szigorú Covid-19 ellenőrzések továbbra is nyomasztják a kiskereskedelmi eladásokat. A harmadik negyedévben a bruttó hazai termék 3,9%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, ami felülmúlta a várakozásokat, de elmaradt a hivatalos 5,5% körüli növekedési céltól.