Rázós út előtt áll az orosz olajexport
A kilátások a gazdasági ellenszél ellenére fenntartják a jövő évi robusztus növekedésre vonatkozó viszonylag bullish kilátást, amely arra a várakozásra épül, hogy a kínai COVID-zárlatok enyhülnek, míg a légi közlekedés növekedése fellendíti a repülőgép-üzemanyag iránti keresletet. „A globális olajkeresletre továbbra is nyomást gyakorol a kínai gazdaság megtorpanása és az OECD-gazdaságok folyamatos lassulása” – áll a párizsi székhelyű energiafelügyelet havi olajjelentésében. Az IEA az idei évre vonatkozó keresletnövekedési előrejelzését napi 110 ezer hordóval (bpd) 2 millió bpd-re csökkentette, miközben megtartotta a 2023-as, 2,1 millió bpd-re vonatkozó növekedési előrejelzését.
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) gazdag országai adták a kereslet idei növekedésének nagy részét, míg a csoporton kívüli országok, különösen Kína, a jövő évi növekedést támogatják, feltéve, hogy Peking enyhíti COVID-korlátozásait. „Az OECD-n kívüli országok fogják fedezni a 2023′as nyereség háromnegyedét, ha Kína a várakozásoknak megfelelően újra megnyitja a kapukat” – tette hozzá az IEA. A gazdaság által a keresletre mért csapást ellensúlyozva a gázról az olajra való átállás az energiatermelésben 700 000 bpd növekedést fog eredményezni az idei év utolsó negyedévében és a következő év első negyedévében, különösen Európában és a Közel-Keleten.
Eközben az orosz olajexport rázós út előtt áll, mivel az Európai Unió december 5-én tilalmat tervez bevezetni az olajszállítmányt szállító tengeri szolgáltatásokra. A tilalom az IEA szerint az orosz olajkitermelést jövő év februárjára 9,5 millió bpd-re fogja csökkenteni, ami 1,9 millió bpd csökkenést jelent 2022 februárjához képest. A G7-országok azon terve, hogy az orosz olaj eladási árának felső határát szabják meg, és ne tiltsák be a kereskedelmet, enyhítheti ezeket a veszteségeket.