2024 október 05

A Volkswagen az orosz energetikai „fenyegetés” miatt meghosszabbítja a szénfelhasználást

Herbert Diess VW-vezért arról kérdezték, mennyire aggódik amiatt, hogy az oroszországi gázszállítások leállnak, és ez mit jelentene a cég működésére nézve. „Ez valóban fenyegetést jelent … mert nagyon nehéz megjósolni, hogy mi fog történni” – mondta Diess. „Itt Wolfsburgban még mindig vannak széntüzelésű erőműveink, amelyeket gázüzemre akartunk – és át is állítunk – átállítani”. A 6,5 millió négyzetméteres területen a VW Wolfsburg városában található gyártóüzeme két kapcsolt hő- és villamosenergia-termelő erőművet használ, amelyek biztosítják számára a hő- és áramellátást.

A cég a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében a széntüzelésű kazánokat gáz- és gőzturbinás egységekre tervezte cserélni, de úgy tűnik, hogy a globális események egyelőre újragondolásra késztették. „Minden elő van készítve, de most egy kicsit hezitálunk, és megnézzük, hogyan alakul a helyzet” – mondta Diess. „Tudunk [alkalmazkodni] … a helyzethez. Egy kicsit [még] meghosszabbíthatjuk a széntüzelésű erőműveinket – remélhetőleg nem túl sokáig. Aztán szeretnénk gázra váltani, amint az ellátás biztosított lesz.”

Szerdán a Reuters is idézte Diess-t, aki újságíróknak azt mondta, hogy a VW „most döntött úgy, hogy korszerűsítjük széntüzelésű erőműveinket, hogy továbbra is képesek legyünk szénnel vagy gázzal üzemelni”, hozzátéve, hogy ez a vállalat wolfsburgi főüzemére vonatkozik. A VW szerdán számolt be a 2022-es első negyedév eredményeiről. A különleges tételek előtti üzemi eredmény 513 millió eurót (mintegy 541 millió dollár) ért el, szemben a 2021 első negyedévi 490 millió euróval. A cég valamivel kevesebb mint 15 milliárd eurós árbevételt jelentett, szemben a 2021 első negyedévi 17,6 milliárd euróval.

Diess megjegyzései ugyanazon a napon hangzottak el, amikor az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve új szankciókat terjesztett elő a Kreml ellen, amelyek az orosz nyersolajimport hat hónapos leállítását foglalják magukban. „Hat hónapon belül fokozatosan megszüntetjük az orosz nyersolajszállítmányokat, az év végéig pedig a finomított termékek szállítását” – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a terveket ismertető beszédében. „Így maximalizáljuk az Oroszországra gyakorolt nyomást, ugyanakkor – és ez fontos – minimalizáljuk a minket és partnereinket világszerte érő járulékos károkat” – mondta. „Mert ahhoz, hogy segítsünk Ukrajnának, biztosítanunk kell, hogy gazdaságunk erős maradjon”.

Az Eurostat adatai szerint tavaly Oroszország volt az EU legnagyobb kőolaj- és földgázszállítója. Április vége felé az orosz állami tulajdonú Gazprom energetikai vállalat leállította a szállítást két uniós országnak, Lengyelországnak és Bulgáriának, mert azok nem voltak hajlandók rubelben fizetni a gázért. A lépés miatt sokan attól tartottak, hogy az EU más országai is leállíthatják a gázszállításokat. A geopolitikai instabilitás, az energiapiacok ingadozása és a Covid-19 járvány mind-mind aggodalmat keltett egyesek körében, hogy a megújuló energiaforrásokra összpontosító globális gazdaságra való átállás késleltethető vagy megakadályozható.

A Maersk hajózási óriáscég vezérigazgatója szerda reggel óvatosan optimista kilátásokat kínált. Søren Skou szerint „a magasabb olajár – mindenesetre – segíteni fogja a zöld átmenetet, mert kisebbé teszi a zöldebb üzemanyagok költségprémiumát, ha úgy tetszik, a zöldebb üzemanyagokét”. „Úgy látjuk tehát, hogy ez inkább felgyorsítja a zöld átmenetet, mintsem visszavetné azt.”

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/05/04/volkswagen-to-prolong-coal-fired-power-as-russia-concerns-continue.html