Kettéválik a Ford, kilőtt a részvény
A Ford Motor Company részvényei látványosan felpattantak szerdán, miután az autógyártó bejelenttette, hogy két különálló brandre válik szét. A Ford Blue hagyományos, belsőégésű motorral szerelt járműveket fog gyártani, a Ford Model E üzletág pedig az elektromos autók fejlesztésére és gyártására fekteti a hangsúlyt.
A Ford részvényei 8.38 százalékos felpattanást követően 18.10 dolláron zárták a szerdai kereskedési napot, megszakítva ezzel a két napja tartó veszteségsorozatot. A Ford árfolyamában két hónapja nem láthattunk ekkora mértékű egy napon belüli felpattanást. A növekvő infláció, a kamatemeléssel kapcsolatos félelmek és az orosz-ukrán konfliktus következtében nincsenek jó passzban idén sem az EV gyártók részvényei, sem a hagyományos autógyártók papírjai. 2022-ben a Ford részvényei 12.86 százalékos mínuszban vannak, az elmúlt 1 év alatt azonban 44.22 százalékkal nőtt meg a Ford részvények értéke. Ugyanezen időszak alatt az S&P 500 13 százalékkal erősödött.
Joseph Spak, az RBC elemzője szerint a Ford átszervezése felpörgetheti az autógyártó EV üzletágát, valamint a szektoron belüli verseny mértékét is fokozhatja.
A Ford Motor szerdán bejelentette, hogy két különálló brandre válik szét, a Ford Blue és a Ford Model E üzletágra. A Ford Blue hagyományos, belsőégésű motorral szerelt járműveket fog gyártani, a Ford Model E üzletág pedig az elektromos autók fejlesztésére és gyártására fekteti a hangsúlyt. A Ford Blue és a Ford Model E két különálló brand lesz, mindkét üzletágat külön vezérigazgató fog vezetni. A két részleg pénzügyi eredményeit is szétválasztják a jövő évtől kezdődően.
Jim Farley a Ford jelenlegi vezérigazgatója a továbbiakban a Model E egység elnöki pozícióját is be fogja tölteni. A Model E üzletág vezetése Doug Field feladata lesz. Field korábban az Apple „special products” részlegének volt az alelnöke, míg azt megelőzően a Tesla mérnöki részlegének alelnökeként tevékenykedett. A Ford Blue elnöki tisztségét Kumar Galhotra töltheti be.
A Ford szerdán arról is beszámolt, hogy a februári eladási számai éves szinten 21 százalékkal alacsonyabban alakultak. Februárban összesen 129 273 Ford modell talált gazdára. Az új autókra beérkezett foglalások száma azonban a négyszeresére duzzadt, számuk meghaladta a 72 ezer darabot. Az autógyártó szerint rekordmagas a modellek iránti érdeklődés mértéke, azonban a globális chiphiány következtében nem tudtak annyi járművet legyártani, mint amennyire igény lenne. Továbbra is az F-széria volt a legkapósabb, több mint 45 ezer darabot értékesítettek belőle, az F-150 pickup tisztán elektromos kivitele idén érkezik.
Garrett Nelson, a CFRA elemzője elmondta, hogy „a Mustang Mach-E-nek köszönhetően a Ford szép csendben a második legnépszerűbb amerikai EV gyártóvá vált 2021-ben. Az autógyártó jó pozícióban van jelenleg ahhoz, hogy az elkövetkező hónapokban még inkább felpörgesse az EV eladásainak számát. Az elemző korábbi vételi ajánlását „strong buy”-ra módosította.
A Ford már korábban bejelentette, hogy 2025-ig összesen 30 milliárd dollárt költene EV-k fejlesztésére, a Bloomberg értesülése szerint az autógyártó mindezen felül még további 20 milliárd dollárt költene arra, hogy minél gyorsabban tudjanak újabb elektromos modelleket kifejleszteni, csak idén 5 milliárd dollárt szánna a Ford az elektromos autók fejlesztésére. Ezzel egyidejűleg a Ford Blue üzletág költségeit csökkentené az autógyártó.
A Ford Jim Farley vezérigazgató csatlakozása óta indult el igazán a jó úton, a vezérigazgató érkezését követően a Ford is belépett az EV versenybe, és egyre meghatározóbb szereplővé válik a szektoron belül. A vezérigazgató elmondása szerint, „az előrejelzéseink szerint 2030-ra tízből legalább négy eladott Ford modell elektromos hajtású lesz.
Úgy tűnik a Ford igenis komolyan gondolja az EV törekvéseit, az elkövetkező időszakban várhatóan még tovább fokozódik a verseny mértéke az EV szektorban.