2024 november 10

Chiphiány ellenére is jól hajtott a Toyota

A Toyota a legutóbbi negyedévében 48 százalékos emelkedést jegyzett az üzemi eredményében, a gyártást érintő szabályozások és a stagnáló értékesítése ellenére. Az agresszív költségkontroll és a kedvező devizaárfolyamok miatt az egyre magasabbra szárnyaló Toyota a teljes éves nyereség előrejelzését is rekordszintre emelte. Még úgy is, hogy csökkentette értékesítési kilátásait. A Toyota üzemi eredménye 749,9 milliárd jen volt a második negyedévben, amely szeptember 30-án záródott, ez 6,72 milliárd dollárnak felel meg. Az előző évben ebben az időszakban, amikor a globális autóipar is a covid-19 pandémia hatása alá került, az üzemi eredmény 4,53 milliárd dollár volt.

A nettó bevétele is szárnyakra kapott

A november 4-én kiadott jelentés szerint Japán legnagyobb autógyártójának nettó bevétele a július és szeptember közötti időszakban 33 százalékkal emelkedett. Ez rekord második negyedéves érték volt a vállalat számára. A bevételek 11,4 százalékra, 67,62 milliárd dollárra nőttek, annak ellenére, hogy a globális kiskereskedelmi értékesítés 0,5 százalékkal csökkent. A Toyota 2,51 millió darabot adott ki, mivel az ellátási lánc problémái miatt elkezdte a teljesítményt visszafogni.

Több oka is van a Toyota sikereinek

Kenta Kon pénzügyi igazgató szerint a költségkontroll, a jobb raktárhelykezelés és a fejlesztett árazási erő mind hozzájárultak a Toyota sikeréhez. Mindezt tették annak ellenére, hogy a cég visszafogta gyártását. A járművek szűkös kínálata és a nagy kereslet például lehetővé tette a Toyota számára, hogy csökkentse a marketingköltségeket. A Toyota-t a kedvező devizaárfolyamok is segítették, hiszen ez növelte a dollárban denominált nyereségének értékét, amikor visszaváltották japán jenre. „A termelési volumen globálisan csökkent, de a beszállítóink és a kereskedőink nagy erőfeszítéseket tettek arra, hogy minél több autót leszállíthassunk. Bár van valamilyen kockázata a termeléscsökkenésnek, azonban nem kell aggódni, hiszen ez elég nagy mértékben fog javulni az elkövetkezendő hónapokra,” mondta Kon.

Minden idők egyik legjobb időszakán van túl a Toyota

A Toyota emelt a teljes évi üzemi eredményén 12 százalékot, 25,08 milliárd dollárra. Ezen felül javította a nettó bevételét 22,30 milliárdra, amely egy 8,3 százalékos emelkedést jelez. Mind az üzemi eredmény, mind a nettó jövedelemösszegek a második legmagasabb jövedelmet képviselik a vállalatnál. Éppen, hogy csak elmarad a vállalat minden idők legmagasabb értékeitől. Az éves árbevétel is várhatóan rekord szinteket fog elérni, 268,70 milliárd dolláros szintjén. Ezzel minden idők második legnagyobb árbevételéről lenne szó, éppen, hogy alulmaradva a 2019 március 31-én lezárult év árbevételétől. A vállalat egy irigylésre méltó 12,6 százalékos haszonkulcsot ért el az előző negyedévben.

További emelkedésre számít a Toyota

A Toyota arra számít, hogy a globális hiány enyhülésével a termelés fokozatosan visszaáll decemberben, valamint a következő évben. Ennek ellenére még mindig vannak bizonytalanságok az ellátással kapcsolatban, Kon szerint túl korai lenne kizárni a további megszakítások lehetőségét. „Ezek kockázata egyre kisebb mértékben jelenik meg. Azt még azonban nem tudjuk kijelenteni, hogy értéke nulla lenne,” tette hozzá a Toyota pénzügyi igazgatója. A Toyota a múlt hónapban jelentette be, hogy idén harmadszor is csökkenti a globális termelést. Hiszen a világjárvány és az autóipari mikrochipek globális hiánya továbbra is jelen van a piacon. A novemberre tervezett 1 millió autó gyártásából nagyjából 15 százalékot fognak vissza. A novemberi termelés visszafogásának bejelentésekor a Toyota azt mondta, a fellendülés jelei már itt vannak a láthatáron. A csökkentett termelési szint még a visszafogás mellett is történelmi csúcsot jelent a novemberi hónapra nézve. Ez az elképesztő adat annak köszönhető, hogy még augusztusban a cég megállapodott, hogy novemberben jóval magasabb volumenű termelést szeretnének elérni az eddigiekhez képest, hogy a korábbi kudarcokból felzárkózhassanak.

Hawaii egy elhúzódó szituációt lát

A Hawaii Automobile Dealers Association a harmadik negyedéves jelentésében azt jósolja, hogy az új személyi járművek korlátozott rendelkezésre állása a mikrochiphiány és más ellátási láncok miatt 2022-ben is ki fog tartani. A Toyota még mindig az új helyi járművek piaci részesedésének több, mint egynegyedét birtokolja 25,3 százalékkal, mögötte lemaradva 14 százalékkal a Honda.

Forrás: europe.autonews.com; hawaiitribune-herald.com