3+1 hiba, amit ne kövess el
Lefutott a tanévkezdés körüli roham a budapesti albérletpiacon, és ez a bérleti díjak alakulásán is egyértelműen megmutatkozik. A forgalom július végi, augusztusi látványos megugrása elsősorban a felsőoktatásban tanuló diákoknak, ezen belül is a hazánkba érkező külföldi egyetemistáknak volt köszönhető. Azóta a kiadó lakások fővárosi piaca stabilizálódott, és egyelőre a koronavírus-járvány ismételt felfutása sem volt hatással a keresletre és az árakra – mutat rá a Rentingo.com legfrissebb albérletpiaci elemzésében. Ebben a helyzetben a bérbeadók számára még fontosabb, hogy tisztában legyenek a valós piaci viszonyokkal, és azzal, melyek az albérlethirdetés legnagyobb buktatói.
A július végi, augusztusi roham után csendesebb időszak köszöntött be a budapesti albérletpiacra szeptemberben. A főleg külföldi egyetemisták generálta forgalomnövekedést és áremelkedést követően a kiadó lakások piacán korrekció volt megfigyelhető – derül ki a Rentingo.com közösségi albérletkereső platform legfrissebb elemzéséből. Bérbeadói oldalon a bérleti díjak csupán fél százalékkal emelkedtek, így most átlagosan 148 ezer forintot kérnek egy kiadó lakásért a fővárosban. Ugyanakkor a bérlők fizetési hajlandósága 0,7 százalékkal csökkent, vagyis ennyivel kevesebbet hajlandóak fizetni egy albérletért, mint egy hónapja. A küszöbön álló negyedik járványhullám egyelőre nem járt a hétköznapi életet korlátozó intézkedéssel, ezért eddig nem is befolyásolta a piaci szereplők viselkedését. A jelenlegi mérsékelt albérletpiaci forgalom esetén azok a bérbeadók tudják hamarabb kiadni ingatlanjukat, akik reális árat kérnek, és tudják, hogyan néz ki egy versenyképes hirdetés. A Rentingo.com most összefoglalta, mi az a 3+1 hiba, amelyet a bérbeadók a hirdetés összeállításakor elkövetnek.
- Bérleti díj túlárazása
A bérbeadók közel harmada követi el azt a hibát, hogy ingatlanát nem reális áron kínálja bérbeadásra – mutat rá a Rentingo.com. Az albérlethirdetés legnagyobb buktatója, ha a bérbeadó úgy gondolkodik a bérbeadásról, mint a lakáseladásról, vagyis a legmegbízhatóbb helyett a legtöbbet fizető bérlőt keresi. A túlárazással pedig azt éri el, hogy kevesebb érdeklődője lesz, hetekig, vagy akár hónapokig is kiadó státuszban ragadhat az ingatlan és nem a legjobb bérlőt fogja tudni megtalálni. Első és legfontosabb lépés tehát a reális árazás, amihez tájékozódni kell a környék bérleti díjairól. Ezt a tájékozódást leegyszerűsíti az olyan interaktív albérlettérkép, mint az alberletkalkulator.hu, amely a cím és a lakás paraméterei alapján segít a reális bérleti díj meghatározásában.
2. Amatőr fényképek
A profi fotók és videó a legfontosabb figyelemfelkeltő eszközök. A tulajdonosok 90 százaléka mobiltelefonnal saját maga készít képeket a kiadó lakásról, ami sok esetben rosszul beállított és gyengén megvilágított felvételeket eredményez. A bérbeadónak mindenképp érdemes megfontolnia, hogy lakással kapcsolatos költségekhez képest elenyésző összegért profi fotóst bízzon meg a képek készítésével, amelyek több évig is segíthetik a kiadást – javasolja a Rentingo.com. Az alaprajz a komolyabb hirdetési oldalaknál ma már kötelező elem, egy jól megkomponált videó pedig még a hatékonyabbá teszi a hirdetést. Drágább bérlakás esetén érdemes megfontolni home staging szolgáltatás igénybevételét, amikor egy erre szakosodott szolgáltató kiadásra készíti fel az ingatlant.
3. Valóság megszépítése
Még mindig sokan követik el azt a hibát, hogy hiányos vagy semmitmondó szöveggel próbálják felhívni az érdeklődők figyelmét az ingatlanra. Minden hirdetésben érdemes felsorolni a lakás előnyeit, de az esetleges hátrányok kapcsán mindig maradjunk a realitás talaján. A Rentingo.com javaslata szerint sokat számít a személyes hangvétel, és lehetőleg ne használjuk a bérlők számára idegtépő ingatlanközvetítős sablonokat. Korrekt leírással a bérbeadó a saját idejét kíméli, mert csak az nézi majd meg a lakást, akit a paraméterek ismeretében valóban érdekel.
+1. Ingyenes hirdetések használata
Az a bérbeadó tudja előbb kiadni lakását, aki nem csak a hirdetés tartalmára, minőségére figyel oda, hanem arra is, hogy a hirdetése a listák elejére kerüljön. Ha valaki kizárólag ingyenesen hirdet, gyakorlatilag eldugja lakását a többi kiadó ingatlan mögé, mert a hosszú kínálati listán hátra kerül, ameddig a potenciális bérlő már nem is jut el. Ennek következtében két teljesen azonos méretű, elhelyezkedésű és bérleti díjú lakás közül mindig az talál hamarabb bérlőre, amelyik fizetős hirdetésben jelenik meg – világít rá a Rentingo.com. A hirdetési díj értéke tehát mindenképp megtérül, mivel amíg a lakás üresen áll, a bérbeadó a hirdetési díj többszörösét is elbukhatja.