2024 december 26

Ma lép tőzsdére a Volta Industries

Az EV szektor térhódítása elkerülhetetlennek látszik, úgy néz ki, hogy egy óriási EV piaci boom elején vagyunk. A kormányzatok ösztönző programokkal segítik az elektromos autók elterjedését. A fejlett országokban egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntartható közlekedés.

Minden jel arra mutat, hogy változás előtt áll az autóipar. Globálisan is egyre népszerűvé válnak az elektromos vagy hibrid hajtással szerelt járművek és jelenleg úgy fest, hogy ez a tendencia folytatódhat a jövőben. A növekedési potenciál óriási.

Jelenleg is látható, hogy túl sok szereplő akarja kiragadni a maga részét az EV szektorból. Ezt a tőzsdéken is észrevehetjük. Egyre több újonnan beszálló vállalat válik nyilvános tőzsdéken kereskedhetővé. Egy új beszálló, a Volta Industries a mai napon debütál a New York-i Értéktőzsdén, miután az EV töltéssel foglalkozó vállalat egyesült egy erre a célra létrehozott SPAC-al.

A Tortoise Acquisition Corporation II és a Volta Industries még februárban egyezett meg, hogy a SPAC egyesül a magántulajdonban lévő Volta Industries-al, ezáltal a EV töltéssel foglalkozó vállalat részvényei a mai naptól nyilvánosan kereskedhetővé válnak a New York Stock Exchangen, VLTA ticker alatt jegyezve.

A SPAC (Special-purpose acquisition company) cégek tőkét vonnak be befektetőktől, majd IPO-t követően tőzsdére lépnek. Ezt követően megpróbálnak működőképes, privát tulajdonban álló cégeket találni, amivel egyesülni lehet. A vállalatok egyesülését követően az érintett vállalat már IPO nélkül léphet tőzsdére, a tőzsdére lépést követően a SPAC gyakorlatilag megszűnik.

A Volta Industries kevesebb tőkét tudott bevonni, mint ahogyan azt eredetileg tervezték. A Tortoise II-vel kötött ügylet egy 300 millió dolláros magánbefektetést is tartalmazott a nyilvános részvényekbe, olyan intézményi befektetőtől, mint például a BlackRock vagy a Fidelity. Mindent egybe vetve végül a Volta körülbelül 400 millió dollárt gyűjtött össze, ami jóval kevesebb, mint az eredetileg tervezett 645 millió dollár. A Volta egy zsúfolt, ám gyorsan növekvő piacra lép be.

Scott Mercer vezérigazgató elmondása szerint a tervezettnél alacsonyabb tőkebevonás nem befolyásolja a vállalat növekedési terveit. A Volta Industries célja, hogy 2025 végére a töltőállomásaik száma a jelenlegi 2 ezer darabos szintről 26 ezer darabosra gyarapodjon. A pénzügyi előrejelzéseik szerint 2025-re 826 millió dolláros árbevételt és 252 millió dolláros EBITDA-t prognosztizálnak. A Volta Industries iránymutatása szerint a vállalat árbevétele évente megkétszereződik, a 2020-as 25 millió dolláros szinthez képest.

A Volta üzleti modellje némileg eltér a versenytársakétól, a Volta stratégiája a fogyasztói magatartáson alapul. A vállalat olyan helyekre akarja elhelyezni a töltőállomásait, ahol maximalizálni tudja azok kihasználtságát. A Volta tervei szerint az EV-k terjedésével egy időben lesznek olyan üzletláncok, amelyek fizetni fognak nekik azért, hogy elhelyezzék töltőállomásaikat az üzletek elé. A Volta bevételt szerezhet a partnereitől, a töltőkön elhelyezett hirdetési felületek kiadásából és persze az elektromos járművek töltési díjaiból.

Egy fontos dolog azonban megváltozott azóta, hogy a Volta bejelentette a tőzsdére lépését. Biden elnök elfogadta az ezer milliárd dolláros infrastruktúra-fejlesztési csomagot. A kormány az elektromos töltőhálózatok kiépítésére jelentős tőkét különített el.

A Tortoise Acquisition Corporation II és a Volta Industries még februárban egyezett meg az egyesülésről, a SPAC részvényei azóta 43 százalékot estek.

A SPAC-ok esetében a februári csúcsdöntéseket követően jelentős eladási hullám volt megfigyelhető. A Defiance Next Gen SPAC Derived ETF mintegy 33 százalékkal csökkent a Volta bejelentése óta, míg az ETF közel 35 százalékot esett a február közepi 52 hetes csúcsáról.

Nem a Volta és a Torotise II az egyetlen SPAC egyesülés a hétre. A Good Works Acquisition részvényesei szerdán hagyták jóvá az egyesülést a Bitcoin Cipher Mining Technologies nevű céggel.

A Volta az EVgo-t és a ChargerPoint-ot követően a harmadik EV töltéssel foglalkozó vállalat, amely SPAC egyesülés következében lép tőzsdére.

Forrás: Barron’s

A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!