2024 november 19

Bemutatjuk a DiDi-t, amely most lép színre

Időszerű közelebbről is megismerni a kínai óriásvállalatot, amelyet DiDi névre kereszteltek el. A cég széleskörű szolgáltatásokkal tevékenykedik, és leginkább a mobilitáshoz kapcsolhatóak. Gyakran a kínai Uber-ként is emlegetett cég, alapvetően alkalmazás alapú taxiszolgáltatásra specializálódott. Ezen felül foglalkoznak városi autómegosztással, közösségi alapú utazási car-sharinggel, kerékpár megosztással, illetve különböző kézbesítési és új autó értékesítési szolgáltatásokkal. A cég rendkívül értékes szeletet hasít ki a kínai piac ezen területeiből, így lehet a DiDi nagyjából 67 milliárd dolláros vállalat. Most épp tőzsdére készülnek lépni, így érdemes szemmel követni az eseményeket. 

Tőzsdére lépés részletei 

A tervek szerint, a new york-i értéktőzsdén (NYSE) kerülnek hivatalos bejegyzésre a vállalat papírjai. A jelenlegi hírek értelmében, a vállalat közel 4 milliárd dollárt gyűjtött az összrészvényeiért cserébe, amely 14 dolláros részvényárfolyamnak felel meg. Ezzel egyébként hosszú idő óta a legértékesebb külföldi IPO-vá válhat a cég, amelyhez hasonlót legutóbb 2014-ben produkált az Alibaba. 

Az 50 napos mozgóátlaga tartja az Uber árfolyamát, amely a tavalyi év végéig csalódást keltően teljesített a tőzsdén – www.investing.com

Érdekesség, hogy ezzel a DiDi 67 milliárd dolláros tőkeértéket ért el, amely csak alig haladja meg a 3 évvel korábbi adatokat. Akkor egy befektetési kör során, 65 milliárd dollárra értékelték a vállalatot. Ennek oka az lehet, hogy azóta már tőzsdére lépett a nagy konkurens Uber is, amely csalódást keltő IPO-t mutatott fel. Ellentétben azonban az Uber-rel, a DiDi évek óta nyereségesen működik, már ami az alaptevékenységéhez kapcsolódik. Ez egyébként a DiDi bevételeinek a 94%-át adja, így elmondható, hogy van potenciál a cégben a vetélytárssal szemben. 

A konkurensek helyzete 

Ellentétben az DiDi-vel, az Uber, illetve a Grab szintén gyorsan növekvő, de veszteséges vállalatok. Ennek oka az, hogy ezen cégeknél jelentős részt tesz ki az ételkiszállítás, amely az Uber esetében 35%-a, a Grab esetében pedig 49%-a a bevételnek. Kínán belül egyébként olyan konkurenseket szorítanak ki elég hatékonyan a piacról, mint az Ele.me és a Meituan. Ami viszont az Uber malmára hatja a vizet, az a piaci részesedés az amerikai piacon. Ott a Didi mindössze 3 százalékos részesedéssel rendelkezik, míg az Uber 20%-ossal. Az mindenesetre bizonyos, hogy régen látott méretű IPO-ról beszélünk, már ami a külföldi cégeket illeti, így a ma debütálő részvényeket érdemes lehet nyomon követni.