Erősödik a verseny a kínai elektromos autópiacon
Kína amúgy is zsúfolt EV szektorában egyre erősödik a verseny. Míg a Xiaomi és a Didi Chuxing most csatlakozik az EV szektorban tevékenykedő új vállalatok közé, addig a régebb óta jelenlévők az innovációra törekednek.
Kína a világ legnagyobb autópiaca. A kínai autópiacon az importált márkák mellett több tucat kínai vállalat is versenyzik egymással, amelyek közül sok már évek óta terjeszkedik az EV szektorban. Az újonnan megjelenő vállalatok között soknak nincsen semmilyen autóipari múltja.
A Xiaomi Kína legnagyobb és a világ harmadik legnagyobb okostelefon gyártója. A Xiaomi tájékoztatása szerint az elkövetkező 10 év során 10 milliárd dollárt fognak az elektromos autózásba fektetni. A Xiaomi egy teljes mértékben saját tulajdonú leányvállalatot hoz létre erre a célra. Az elektromos autózással foglalkozó egység finanszírozására 1.5 milliárd dollárt szánnak kezdetben -közölte Lei Jun vezérigazgató a cég nyilatkozatában. Lei hozzátette: “This will be the final major entrepreneurial project of my life.”
Múltheti sajtóhírek alapján a Didi Chuxing elindította az autógyártó egységét. Sajtóértesülések alapján az új egységet a Didi alelnöke, Yang Jun vezeti és a munkaerő toborzása már jelenleg is folyamatban van. A Didi Chuxing azonban nem kommentálta a híreket. A Reuters szerint a Didi megkereste a Goldman Sachs-ot és a Morgan Stanley-t, hogy bonyolítsa le a várhatóan júliusban esedékes new york-i IPO-ját. A vállalat arra számít, hogy legalább 100 milliárd dollár értékűre becsülik a Didi Chuxing-ot. Akár 10 milliárd dollár értékű forrás bevonásra is képesek lehetnek, ha az IPO keretében eladják részvényeiknek a 10%-át.
Elemzők szerint a két cégnek megvannak a saját előnyeik az autószektorhoz való csatlakozás során, azonban még mindig meredek tanulási görbével kell szembenézniük.
A Xiaomi rendelkezik márkahű fanokkal és hardver-szoftver integrációs képességekkel. Azonban hiányzik az autóipari know-how. A Didi már most együtt dolgozik a kínai BYD Auto-val.
„Mindkettő cégnek ki kell találnia majd, hogy mennyi munkát végez el házon belül és mekkora részét bízza a már meglévő partnerekre. Nem gondolom, hogy a Xiaomi és a Didi Chuxing lennének az utolsó beszállók. Még több fog jönni.” mondta Lei Xing, a China Auto Review korábbi főszerkesztője.
Edison Yu a Deutsche Bank elemzője így vélekedett: „Nem hiszem, hogy nehéz dolguk lesz a piacra-lépés során, mivel mindkettő vállalatnak hatalmas mennyiségű tőkéhez van hozzáférése és Kínában folyamatosan gyorsul az elektromos autók eladási üteme. Ennek ellenére a siker nem lesz könnyű. Azt gondolom, hogy ádáz csata folyik a régi autógyártók, az újonnan bekapcsolódók és a technológiai vállalatok között.”
A külföldi autógyártók is jól teljesítenek Kínában, jó negyedéve volt a kínai eladások tekintetében a Teslának, a Fordnak vagy például a BMW-nek is.
Vajon kik lesznek az EV mánia nagy nyertesei?
Forrás: MarketWatch