2025 január 15

A gyár felelhet a vezető nélküli autók balesetéért

Mint már több ízben foglalkoztunk vele, a vezető nélküli autók fejlesztése élénken foglalkoztatja az autógyárak konstruktőreit. Léteznek is már tervek, megoldások, ám ahhoz hogy szériában készüljenek az autonóm járgányok, arra még néhány esztendeig bizonyosan várnunk kell.

Mindazonáltal van előrelépés. Az USA több államában közlekedhetnek a nyilvános forgalomban is vezető nélküli autók. Kedvező, hogy Európa is lépett az autonóm autózás útján egyet. Németországban az A9-es autóút egy szakaszán különösebb bürokrácia nélkül tesztelhetők nyilvános forgalomban a járművek.

Fontos technológiai és jogi kérdések

A technológiai kérdések megoldásában folyamatosan haladnak előre a konstruktőrök. Számos dolog azonban egyáltalán nem technológiai jellegű, de mégis fontos. Lehet ugyan nagyon fejlett műszakilag az autónk, ha mégsem felel meg a közlekedéshez szükséges jogi feltételeknek.

Ilyen kardinális kérdés a többi között az, hogy ki a felelős abban az esetben, ha egy autonóm autó okoz balesetet. A vezető, vagy a technika. Eleddig az volt az álláspont, hogy a vezető. Úgy tűnik azonban, hogy másként látja ezt a Volvo. Ilyen értelemben nyilatkozott – információk szerint – a minap a svéd Volvo autógyár cégvezetője. Szerinte a gyáré a felelősség, ha az általuk előállított vezető nélküli autó balesetet okoz.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Új dimenzióban az időtényező

Az álláspont mindenesetre meglepő. Eddig ugyanis a felelősség kérdése az autonóm autók elterjedését leginkább hátráltató jogi kérdésnek bizonyult. Az érvényes jogszabályok szerint ugyanis a kormány mögött ülő vezetőé a felelősség. A legtöbb autógyártó nem igazán világosan fogalmazta meg eddig az álláspontját. Mindeddig a Volvo az első cég, amely egyértelműen nyilatkozott e kérdésben.

Az idő és a biztonság fontos kérdések az életünkben. Nem véletlen, hogy a modern autógyártási és konstruktőri technológiák kidolgozásakor az egyik legkomolyabb szempont az idő. A robottechnológiával felszerelt gyárakban – például Magyarországon is – a termelési idő lerövidítése az egyik cél.

Az előállítandó autonóm autók fejlesztése azonban az idő egy másik dimenzióját nyitja meg. A háttérbe szoruló sofőr ugyanis, miközben kocsija önmagát irányítja, bármivel foglalkozhat. S, ha azt vesszük mennyi időt is töltünk el a fejlett országokban az autózással, akkor ez egyáltalán nem jelentéktelen szempont.

Sokfelé tesztelik már az autonóm autózást

Az autonóm autózás egyre inkább a tesztfázisba jut. Az Amerikai Egyesült Államokban Google autókat vizsgálnak az utakon. A németeken kívül Svédországban is indulhat a tesztelés. A Drive me program alapján Göteborgban legkésőbb 2018-ig száz ilyen autonóm autó áll a közlekedésbe. A Daimler Németországban automata sofőr irányította teherautót is az utakra küldött. Egy banden-würtembergi engedély alapján közlekedhetnek a negyven tonnás járművek az úton, legfeljebb nyolcvan kilométeres óránkénti sebességgel.