
Hol robbanthatnak a startupok? Mutatjuk!
Az IoT egy angol kifejezés, az Internet of Things betűszava. Egyedi azonosítóval ellátott tárgyakra használják, amelyek képesek érzékelni a világot, erről adatot adnak vagy figyelmeztetnek, kommunikálhatnak egymással vagy az emberrel. Például egy okostelefon segítségével megnézhetjük a vérnyomásunkat, esetleg beállíthatjuk a lakásunk hőmérsékletét.
Az IoT az egyik legnépszerűbb hívószó az üzleti életben, de nem véletlenül van felhajtás körülötte. A nagyvállalatok is keresik azokat az eszközöket, amelyek hatékonyabbá tehetik működésüket. Eddig a tech-szektor kereste leginkább e megoldásokat, ám egyre jellemzőbb, hogy ezek utat kezdenek találni a hagyományos iparágak felé – mondta Anand Sanwal a CB Insights piackutató cég elnök-vezérigazgatója. Az IoT stratégiával gyorsabb és olcsóbb lehet a működés.
A Google is bevásárolt
A Cisco előrejelzése szerint ez a technológia 2013 és 2022 között 14,4 billió dollár profitot fog termelni. Ebbe szívesen fektetnek a nagyágyúk is, a Google januárban 3,2 milliárd dollárért megvette a Nest Labs-ot, amely internettel összekapcsolt füstérzékelőket és termosztátokat gyárt.
Hol a lehetőség ebben a kisvállalkozások számára? Sanwal szerint a közüzemi szolgáltató cégeknél sok lehetőség kínálkozik, az áram- vagy vízszolgáltatás minőségén lehetne javítani. Példának a mezőgazdaságot hozta, ahol a szenzorok érzékelik a napszakot, illetve időjárást és a mért adatokhoz igazítják az önözést vagy a növényvédő szerek használatát.
Testreszabott e-kereskedelem
Az online kiskereskedelem világa brutális, a nagyvállalatok gyorsan megeszik a kicsiket, nehéz velük versenyre kelni. Mi lehet a megoldás? A személyre szabott termék és szolgáltatás.
Remek példa
A MyBuys 2013-as felmérése szerint 40 százalékkal többet költenek a vásárlók azoknál a kiskereskedőknél, amelyek személyre szabott terméket kínálnak. Pozitív példa lehet a Lolly Wolly Doodle, amely egyedi gyermekruhákat készít.
2008-ban indultak garázsvállalkozásként, tavaly már 10 millió dolláros bevételük volt.
Egyre több az egyedi motor, ruha vagy cipő – mondta Scott Steinberg – a vállalkozásoknak is ilyennek kell lenniük. Ha minden oldalon ugyanazt a terméket és árat találja a vásárló, akkor miért menne oda.
Ebben pont a különbözőség a kulcs. A kiskereskedőknek olyan szemet gyönyörködtető tartalommal és termékkel kell előállnia, amely a vásárlók stílusához igazodik.
Nem olyan sötét azonban a helyzet. Az igény szerinti termékek előállításának megvannak az előnyei Sucharita Mulpuru, a Forrester Research vezető elemzője szerint. Meg lehet várni a befektetéssel, amíg elég nagy lesz a kereslet, addig nem kell pénzt beletenni és nyersanyagot vásárolni.
Oktatástechnológia
Az Education Week felmérése szerint már javult a középiskolát végzettek aránya Amerikában, de még mindig évente 3 millió diák kiesik az oktatási rendszerből. Navneet Johal az Ovum, kutató és tanácsadó cég asszisztense szerint egyre nagyobb a nyomás vezetőkön, hogy hatékonyabb és eredményesebb oktatást kínáljanak a hallgatóknak, különben a nagy versenyben elmaradnak a többi iskolához képest.
A korszerű technológiákat alkalmazniuk kell a tanároknak is az órákon. Ebben segítséget kaphatnak analizáló programoktól, rendelkezésre állnak digitális tankönyvek és továbbképzések, vagy indíthatnak internetes távoktatást.
LMS: már 800 intézmény használja
Az internetes távoktatáshoz kifejlesztett szoftver, az LMS már 150 millió dollárt hozott az Instructure-nek. A cég szoftverét 800 intézmény használja a főiskolai és egyetemi képzésben.
A vállalkozások ebben a szegmensben is találhatnak lehetőséget, ehhez meg kell találni azt az oktatási intézményt, amely ebben partner lehet. 2002-2011 között 429 millió dollárt kockázati tőkét fektettek be oktatástechnológiával foglalkozó cégekbe.
A vállalkozások többsége már mobilos platformokon is kínálni akarja termékét vagy szolgáltatását, ehhez pedig fejlesztőkre van szükség. Azonban nem nagynevű cégeket keresnek meg, hanem szabadúszó mérnököket.
Ez jó dolog, mert a szabadúszó informatikusok sokkal gyorsabbak lehetnek, mint a nagy cégek – mondta el Dmitrij Diment, az IBISWorld elemzője. Míg a nagy cégek óriási összegeket költenek új fejlesztésekre, addig a kicsik már meglévő termékeiket kínálhatják az ügyfeleknek.
Az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág
2009 óta 50 százalékkal növekedett az okostelefonos alkalmazásokat fejlesztő cégek bevétele, ez az egyik legdinamikusabb iparág – az IBISWorld szerint. Az Andolasoftot például 2009-ben alapították, ma már több mint 120 ügyfelük van.
Az elmúlt öt évben átlag 36,8 százalékkal nőtt a mobilinternet kapcsolatok száma, ezzel például a játékalkalmazások fejlesztői is nagyobb bevételhez jutottak.
Hordható eszközök
Ma már bárki számára elérhetőek az okosórák és okostelefonok, amelyekkel egészségi állapotunkat vagy táplálkozásunkat figyelhetjük. Minek köszönhető a gyors növekedés? JP Gownder, a Forrester Research alelnöke szerint az alacsony termelési költségeknek és az alkatrészek könnyebb beszerzésének.
8 milliárd dolláros piac
A MarketsandMarkets szerint a hordozható eszközök piaca 2018-ra 8 milliárd dolláros piac lesz. Az egyik legdinamikusabban fejlődő cég a FitBit (táplálkozási és egészségmegőrző eszközt fejlesztenek), amelybe 43 millió dollárt fektettek a múlt évben.
Azok a technológiák, amiket beépítenek a hordható eszközökbe, ma már nagyon olcsón elérhetőek. Mivel alacsony az előállítási költség, ezért a mobiltelefon-gyártók integrálják azokat a termékeikbe.
A legkülönbözőbb hátterű cégek léptek be ebbe az iparágba, az XOEye például feldolgozóipari cég volt és beszállt az okosszemüveg gyártásba, pedig korábban semmi közük nem volt a számítástechnikához vagy a mobilokhoz.
Szoftverfejlesztés vállalkozásoknak
Mivel a piacok zsúfoltak és egyre nagyobb a verseny, ezért a vállalkozások szoftvereket vásárolnak, hogy hatékonyabb legyen a tevékenységük és a marketingjük.
Egyre nagyobb a vállalati igény olyan szoftverre, amely biztosítja a mélyebb elemzéseket és visszajelzéseket. Ezekkel a vállalkozások a termékértékesítés új módszereit dolgozhatják ki, és sokkal több fogyasztót érhetnek el – mondja Steinberg.
Felhőben
Az elmúlt évben azok a szoftverfejlesztő kisvállalkozások, amelyeknek 5 millió dollár vagy az alatti bevételük volt, már átlagosan 15 százalékos növekedést regisztrálhattak. A Cornerstone OnDemand, amely felhő-alapú szoftvert gyárt, 2011 óta tőzsdetag és 2014-re több mint 270 millió dolláros bevételre számít.
A szoftverfejlesztő cégek is érzik a lehetőségeket. Egy ilyen vállalkozás indításához nem kell nagy tőke, mert nem kell hozzá sok gép vagy nyersanyag, mint a hagyományos iparban. Ráadásul olyan szerződéseket kötnek, hogy amelyben szoftvertámogatást nyújtanak és ez rendszeres bevételi forrás lehet a cégnek, így tovább növekedhet. Nagy lehetőségek vannak például a felhőalapú rendszerekben, amelyre nagyon sok cég fog átállni a jövőben.
Kiberbiztonság
Nagyon sokszor lehet arról hallani vagy olvasni, hogy hackerek feltörnek olyan rendszereket, ahol a fogyasztók adatait tárolják, tavaly például 110 millió ügyfél hitel- és bankkártya adatai kerültek veszélybe.
Az internet átláthatatlansága arra kényszeríti a cégeket, hogy saját rendszereiket biztonságossá tegyék. Számos vállalkozás kínál hálózati védelmet a piacon.
Egymilliárd dolláros találat
2009 óta már 2,9 milliárd dollárt invesztáltak ilyen cégekbe a befektetők. A Mandiant nevű céget, amely egy kínai fenyegetést azonosított, egymilliárd dollárért vásárolta fel a FireEye.
A kisebbeknek nincs pénzük saját védelmi rendszerek fejlesztésére, ezért más megoldásokat keresnek – hívta fel a figyelmet Rick Holland, a Forrester Research vezető elemzője. Ez a kereslet egyhamar nem fog kifulladni. Hiába van nagyon sok termék a piacon, mindig lehet hallani újabb és újabb fenyegetésekről.
Maga a zöld technológia nem új dolog, az azonban igen hogy hogyan ültethető át az üzleti világba „zöld gondolkodásmód”. Itt már nem gyártási technológiáról van szó – napelemet vagy szélenergiát használjunk -, hanem arról hogyan lehet megoldani az energiaproblémákat kevesebb tőkéből – mondta el Scott Clavenna, a Greentech Media igazgatója.
Néhányan nagy sikereket értek el ilyen üzleti modellel, pedig nem gyártanak konkrét terméket. A napelemeknél létezik ilyen zöld technológiai megoldás. Az egyik vállalat, a Solar City olyan finanszírozási modellt kínál, amelyben úgy használhatják az emberek a napenergiát, hogy nem kell adósságba verniük magukat a technológia kialakítása miatt.
Lendületben
A Bloomberg szerint az ilyen típusú beruházások csak 2014 első negyedévében 9 százalékkal növekedtek. Az iparág egyik legdinamikusabb cége, a Next Step Living energiahatékonysági megoldásaival 2013-ban 60 millió dolláros bevételt ért el.
Ilyen technológiának számít a „tiszta web” is. Ezek alatt olyan telefonos applikációkat értünk, amely egyszerre védi a fogyasztókat és a környezetünket, ilyen például a közös autóhasználat appja (segítségével útitársakat és sofőrt keresünk egy útvonalra és egy autóval utaznak többen).
Az ilyen tiszta energiára épülő vállalkozás is gyorsan fejlődhet, ahol nem kell sokat várni engedélyekre vagy a piacra, és nem kell dollár milliárdokat költeni.