2025 május 16

Kína elcsúszott

Az állami tulajdonú Commercial Aircraft Corp. of China Ltd. (Comac) többmilliárd dolláros fejlesztésében készülő utasszállító repülőgéppel Kína a polgári légiközlekedést uraló Boeing és Airbus vállalatok duopóliumát kívánja megtörni.

„A Comacnak 90-96 hónapra lesz szüksége (a program 2008-as kezdetétől) arra, hogy megépítse a gépet. A próbarepülésre így reálisan 2015 vége felé, a kereskedelmi értékesítés megkezdésére pedig két-három évvel később kerülhet sor” – tájékoztatta a Dow Jones hírügynökséget egy, a projektben járatos és nevének elhallgatását kérő személy.

A Comac 2010-ben mutatta be a 150 férőhelyes gép prototípusát és eredetileg 2014-re tervezte a próbarepülést és 2016-ra a kereskedelmi értékesítés megkezdését. A Comac eddig 380 fix megrendelést kapott C919-es gépére, elsősorban kínai légitársaságoktól és lízingcégektől. Az egyetlen külföldi megrendelő, az amerikai General Electric repülőgép lízing érdekeltsége, a GE Capital Aviation Services, 20 gépet kötött le.

A Comac másik gyártmánya szintén késlekedést szenvedett: a 78-90 üléses ARJ21 (Advanced Regional Jet for the 21st Century) közép-hatósugarú regionális gépnek a tervezett 2010 helyett várhatóan 2014-ben adják át első példányát a Chengdu Airlines légitársaságnak.

A 2008 májusában 19 milliárd jüan (3,1 milliárd dollár) alaptőkével létrehozott Comac számos állami érdekeltségű nagyvállalat támogatását élvezi a projektben, közöttük a Aviation Industry Corp. of China, az Aluminum Corp. of China, a Baosteel Group, és a Sinochem Group. konszernét.