2025 május 11

Veszélyesek a tapasztalatlan flottakövetők

Az elemzés szerint a piacvezető a Secret Control, rajta kívül még három társaság emelkedik ki a mezőnyből, a kisebb szereplők között többen veszteségesek. A fuvarozóknak az e-útdíjrendszer kedvezőbb elszámolása miatt a viszonylatjegyes fizetés helyett érdemes a flottakövető szolgáltatók közül választani.

Az Állami Autópálya Kezelővel az e-útdíj elszámolására első körben szerződött flottakövető társaságokat hasonlította össze nyilvános cégadataik alapján az utdijhirek.hu. A fixen beszerelt, vagy szivargyújtóról működtetett nyomkövető eszközök legkisebb hibája is százezres büntetést jelenthet, ezért a fuvarozók szeretnének biztosra menni. Nem mindegy tehát, melyik céget választják a szállítmányozók, ha az e-útdíj megfizetéséhez keresnek flottakövetési szolgáltatót.

A társaságok között nagy szórás mutatkozik az alapításuk idejében, illetve az árbevételükben. Sokat elárul az alkalmazottak száma, ez ugyanis utal arra, milyen létszámmal működik az ügyfélszolgálat és mekkora a szervizbázis.

A 18 cég esetében az első vizsgált paraméter az alapítás éve volt, egy régóta a piacon működő vállalkozással szívesebben szerződnek a fuvarozók. Beszédes adat az éves nettó árbevétel, ez arra utal, mennyire stabil a társaság üzletileg, következtetni lehet rá, hány ügyfele van. A pénzügyi stabilitás azért lényeges szempont, mert az ÁAK a szerződéshez nagy összegű felelősségbiztosítást ír elő. Egy jól prosperáló cég számára ez nyilván nem súlyos tétel, de kérdés, hogy egy veszteséges társaság mennyire alkalmas arra, hogy partner legyen a díjfizetésben.

Az elemzésben a nettó árbevételt csak azoknál vették figyelembe, amelyekhez tisztán flottakövetésből folytak be az összegek, vegyes profilú társaságoknál nem lehet megállapítani, mekkora rész származik abból a tevékenységből, amely a mostani vizsgálat szempontjából lényeges. Ilyenek a G4S és a MultiAlarm, amelyek főként egyéb biztonsági szolgáltatásokkal foglalkoznak, csak melléktevékenység a flottakövetés. A Webeye Magyarország esetében a táblázat az önálló adataikat tartalmazza, nem az anyacég (Lambda-Com cégcsoport) teljes forgalmát. Egy társaságnál nem állt rendelkezésre pénzügyi adat, ugyanis idén alapították, így nincs lezárt üzleti éve (Scanfleet Kft.).

Végül az utdijhirek.hu becslést közöl arról, szerinte hány járműben működnek az adott cég eszközei. A kalkuláció alapja az éves nettó árbevétel volt, amelyet évi 42 ezer forintos átalánydíjjal osztottak el. Az összesen 104 ezer GPS-nyomkövetővel rendelkező járműből mindössze 40 ezer a teherautó.

Összesen mintegy 200 ezer járművet érint az e-útdíj rendelet, tehát 160 ezerben még nincs nyomkövető rendszer.