
Felsőházába készül az ex-Phylaxia Opimus
Nem kis fába vágta a fejszéjét az Opimus Group menedzsmentje, amely a BÉT részvényszekciójának „felsőházát” célozta meg egy régi kispapír teljesen felújított portfóliójával. Önmagában már az A-kategóriás célkitűzés is tiszteletreméltó, ám ezúttal az eddig Phylaxia néven jegyzett papír felfuttatásáról van szó. Ami még nagyobb vállalkozás, hiszen a tőzsdén a régi reflexek és a pszichológia mindig sokat nyomtak a latban.
Jól emlékezhetünk, hogy a Phylát sokáig a szélsőségek, vagyis a hosszan elnyúló hibernált állapot és a rövid lázrohamok dichotómiája jellemezte, s természetesen a hangulati kereskedés. Talán az egyik leglátványosabb tűzijátékot 2009 nyarán láthattuk, amikor sokáig 8 forinton stagnált a kurzus, majd hirtelen kitört a „háromnapos láz”, amely anélkül tombolt, s múlt el, hogy bárki bármi okosat tudott volna mondani. A kurzus keddről szerdára réssel nyitott, s mivel a rendkívüli helyzetben a tőzsde 50 százalékos limitet engedélyezett, plafonig húzták a papírt. Csütörtökön reggel még 50 százalékos limittel is megállíthatatlannak tűnt a száguldás, délelőtt már 22 forintnál járt a kurzus, aztán megérkeztek az eladók, s alig egy óra alatt parkettre szórták a Phylaxiát. Ahogy az lenni szokott, a korán kelők nagyot kaszáltak, a későn eszmélők pedig csúnyán beragadtak a papírba.
Sajnos, az elemzők régen elpártoltak a kispapíroktól. Komoly fundamentális elemzést tehát évek óta nem olvashattunk a Phylaxiáról. Annak ellenére sem, hogy a brókercégeknél máig vannak régi Phylaxia (Opimus) ügyfelek, akik hűségesen és kitartóan ülnek a pakettjükön. Kisbefektetők, akik túlélték a zavaros esztendők részvényfeldarabolásait és összevonásait, a látványos akvizíciókat és a néha egészen titokzatos befektetőket. Mindennek dacára bíznak a papír feltámadásában. És most nyilván érdeklődéssel figyelik a társaság háza tájáról érkező híreket.
Nos, az Opimus Group néven teljesen átalakuló Phylaxia 1912. Holding Nyrt. alaptőkéje 2,2 milliárd forintról 8 milliárd forintra nőtt, az új cégek belépésével a csoport összesített árbevétele az előrejelzések alapján 15 milliárd forint fölé emelkedik, hosszabb távon pedig megközelítheti a 20 milliárd forintot. Az EBITDA (működési cash flow) a Phylaxia korábbi negatív értékei helyett már az idei évben elérheti a 2 milliárd forintot és a következő években további jelentős eredményjavulást célozhat meg.
A változások, persze, nem tegnap kezdődtek. A 2012 márciusában megválasztott új menedzsment elé azt a feladatot tűzte a közgyűlés, hogy a megmaradt vagyonelemek működését optimalizálják, s további befektetési lehetőségeket kutatassanak fel. Az új stratégia kezdeteként nem pénzbeli tőkeemelés formájában apportálásra került Európa egyik vezető kályhagyára, a WAMSLER SE 20 százalékos tulajdonrészét megtestesítő részvénypakett. Emellett a meglévő vagyonelemeket konszolidálták, s jelentős költségcsökkenést értek el a szorosabb kontroll révén. 2013. április 29-én az Igazgatótanács döntött az alaptőke-emelésről, s a nem pénzbeli hozzájárulás során apportálásra került a WAMSLER SE Háztartástechnikai Rt. fennmaradó közel 80 százalékos, a Csabatáj Mezőgazdasági Zrt. illetve MURÁTÓ Zrt. (Hidasháti Zrt.) meghatározó, a Holiday Resort Kreischberg GmbH 100 százalékos és a MÁTRAFŰTŐBER Épületgépészeti Kft. 100 százalékos tulajdonrésze.
2013. június 11-i hatállyal a megújuló cégcsoport nevét is megváltoztatták. Az Opimus latin eredetű kifejezés, amely a jólét ígéretét hordozza magában. Sem Magyarországon, sem külföldön nem található meghatározó nagyvállalat, amely ezt a nevet használná, így domain nevei reális értéken megszerezhetőek.
Mint megtudtuk, az új befektetők a hosszú távú eredményes munkában hisznek, a részvények hosszú távon és folyamatosan emelkedő árfolyamában érdekeltek. Megszerzett részvényeiket nem kívánják értékesíteni, hiszen életük munkájával megszerzett érdekeltségeiket fektették be a tőzsdei társaságba. Ennek középtávú célkitűzései között szerepel – a BÉT „A” kategória mellett – a nemzetközi tőzsdei bevezetés is.