
Kútba esett a milliárdos fúzió
A két cégnek el kellett döntenie, hogy vagy kútba dobják a fúzió tervét, vagy a brit szabályozó intézményekhez fordulnak, hogy több időt kérjenek a világ legnagyobb légi ipari cég létrehozása érdekében. A legfrissebb kiszivárgott nem hivatalos információk szerint a vállalatok az előbbi opciót választották, ezt pedig nem sokkal később a két cég is megerősítette, indoklásuk szerint ugyanis ez szolgálja a legjobban a befektetők érdekeit, a két vállalat pedig folytatja korábban megkezdett stratégiáját. A határidő magyar idő szerint délután 6 órakor járt volna le.
Az üzlet megvalósulásába jelentős beleszólása volt a brit, a francia és a német államnak is, ugyanis míg utóbbi kettő ország részesedéssel bír az EADS-ban, a britek szerették volna megakadályozni ezt a BAE esetében. Lássuk a főbb ellentéteket, melyek hatására nem sikerült létrehozni a világ legnagyobb légi ipari céget:
– Míg Franciaország és Németország erős befolyással szeretett volna lenni a létrehozandó új vállalat életébe, addig a britek szeretnék megvédeni a BAE-t, hogy állami kézbe kerüljön; ez ugyanis az amerikai ügyleteit negatívan érinthetnék.
– Németország és Nagy-Britannia szerette volna, hogy az EADS esetében kisebb legyen a teljes állami részesedés, mint most, jelenleg ugyanis a részvények több, mint a fele a francia, a német és a spanyol állam kezében van. Franciaország visszautasította ezt a feltételt.
– A franciák és a britek ugyan elfogadták volna azt, hogy a francia és a német állam kezébe ne egyenlő mértékű részesedés legyen, Berlin azonban paritást követelt. Sajtóhírek szerint Németország azt is szerette volna elérni, hogy az új óriáscég központja Münchenben legyen, de valószínűbb volt, hogy Toulouse-ban, vagy Farnborough-ban lett volna a főhadiszállás.
Franciaország jelenleg 22,2%-os részesedéssel rendelkezik az EADS-ban, míg Németország kezében a Daimleren keresztül a papírok 22,5%-a van.
A fúzió körüli bizonytalanság egyre nagyobb nyugtalanságot eredményezett a befektetők körében is, akik úgy gondolják, számos információt elhallgatnak előlük. Sokan vásároltak EADS papírokat, főleg az Airbus leányvállalatának erőssége, és nem pedig a haditechnikai üzletág miatt, míg a BAE részvények elsősorban a magas osztalékhozam miatt lehetnek vonzóak.
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.