A MÁV üzemeltet a gönyűi kikötőben
A miniszteri válasz rámutat: „az Európai Bizottság elvárja a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő fejlesztésének komplex végrehajtását. Olyan fejlesztési koncepció kidolgozása javasolt, amely kapcsolódik a Környezetvédelmi és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) beruházáshoz, és előkészítése lehetőséget ad a visszafizetési kötelezettség elkerülésére. A kikötő továbbfejlesztése érdekében tett intézkedésekről az Európai Bizottság részére tájékoztató készül”. Németh Lászlóné tájékoztatása szerint a kikötő továbbfejlesztésére irányuló – mintegy kétmilliárdos hazai önrész mellett hatmilliárdos uniós forrást biztosító – támogatás szerződésének módosítása értelmében ki kell dolgozni a megvalósíthatósági tanulmány stratégiai irányait. A meglévő kapacitások jobb kihasználását további betelepülő szolgáltatók versenyével kell biztosítani.
A tárcavezető hangsúlyozta: a kikötőt az állami kézben lévő MAHART Magyar Hajózási Zrt. biztosítja, a kikötő állami területeinek kezelése állami tulajdonban marad az egységes kikötőfejlesztés, infrastruktúra-ellátás, a kikötő irányítása, non-profit működtetése, valamint szabályozása és felügyelete miatt. Ezzel elkerülhető, hogy az értékes trimodális logisztikai tevékenységre alkalmas kikötői területeken bizonytalan jogi környezet és spekuláció alakuljon ki – jegyezte meg a miniszter. Közlése szerint a kormány „a jelentkező igények szerint biztosítani fogja a kikötő további fejlesztését”.
A gönyűi kikötő fejlesztését még 2005-ben pályázta meg az akkori kormányzat felkérésére az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság. Korábbi sajtóhírek szerint annak a veszélye fenyegetett, hogy az uniós támogatást vissza kell fizetni a létesítmény üzemkezdetének késése miatt. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. március végén tette közzé a „logisztikai beruházás céljából” kibocsátott nyilvános pályázati felhívást a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő gazdasági termináljában lévő területek földhasználati jogára.