A logisztika kitárhatja az ajtót a világra a kkv-k előtt
Nemzetközi szinten a kkv-szektor egyre jelentősebb szerepet játszik a gazdasági növekedés élénkítésében. Ennek hátterében egyrészt a bővülő támogatások, másrészt az a tendencia áll, hogy a belföldi kereslet bizonytalan, és az „egy lábon állás” kockázata miatt a kisvállalkozások külföldi piacokon keresnek új lehetőségeket termékeik értékesítésére. A kkv-k egyre nagyobb mértékben nyitnak a nemzetközi kereskedelem felé, amely növekvő kereslettel és magasabb jövedelmezőséggel kecsegtet. Ezt a trendet az új technológiák, az internet és a modern fuvarozási módok is segítik. Alapos piackutatással és jól kidolgozott logisztikai stratégiával a magyar kkv-k is sikeresen léphetnek nemzetközi piacokra, és a méretükből adódó rugalmasságot előnyként felhasználva sikeresen versenyezhetnek a nagyobb cégekkel.
Világszinten a DHL Express 2,6 millió partnerének több mint 90%-a kisvállalati ügyfél, ez az arány Magyarországon is megközelíti a 80%-ot – a kkv szegmens tehát fontos szerepet tölt be a vállalat stratégiájában mind nemzetközi, mind hazai viszonylatban. Ezért a cég úgy döntött, hogy egy, a világ 11 országára kiterjedő kutatást indít, amelyből azt szeretné megtudni, milyen kihívásokkal kerülnek szembe (elsősorban a logisztika területén) azok a kkv-k, amelyek részt vesznek a nemzetközi kereskedelemben, és hogyan tudnak megfelelni ezeknek. A kutatás eredményei novemberre várhatóak.
„Az exporttevékenység sikere szempontjából kulcsfontosságú, hogy a vállalkozás terméke hogyan és milyen feltételekkel jut el a célországba. A kkv-k többsége rendkívül szűk költségvetéssel, illetve alacsony készletekkel dolgozik, így az általuk igénybe vett logisztikai megoldásnak figyelembe kell vennie ezeket a feltételeket.” – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express kereskedelmi igazgatója. – „Egy cég készletmenedzsmentjében egy apró változtatás is elegendő lehet, hogy jelentősebb pénzösszegeket szabadíthassanak fel. A DHL Express légi szolgáltatásainak alkalmazása például lehetővé teszi, hogy a cégek magas szinten, rövid szállítási és gyors javítási idővel szolgálják ki partnereiket, így pénzeszközeiket nem kell biztonsági vagy úton lévő készletek formájában lekötniük” – tette hozzá Bándli Zoltán.
A kisvállalkozásoknál általában nincs logisztikai szaktudással rendelkező alkalmazott, így a sokszor bonyolult és időigényes vámkezelési folyamatok és a szállításokhoz kapcsolódó papírmunka megnehezítheti az ott dolgozók munkáját. A DHL Express tapasztalatai szerint ezért a hagyományos szállítási és raktározási lehetőségektől egyre inkább a teljes körű, személyre szabott, a szakmai tanácsadást is magában foglaló, úgynevezett end-to- end megoldások felé tolódnak el az igények.
„A vámhatóság már azért visszatarthat egy küldeményt, és büntetést szabhat ki az exportőrre, ha a dokumentáción a küldemény tartalmánál a „minta” megnevezés szerepel, azonban nincs feltüntetve, hogy pontosan milyen mintáról van szó” – mondta el Bándli Zoltán. – „Az ilyen buktatók miatt fontos, hogy ismerjük a célpiacok szabályait, a vámkezelésre, kereskedelemre és szállításra vonatkozó törvényeket, hiszen ezek országonként változnak, és az áru típusától, illetve az alkalmazott szállítási módtól függően eltérőek lehetnek.”
A vámszabályok rendszere a kkv-k szempontjából a nemzetközi kereskedelem „aknamezejének” számít. Jó példa erre Gambia, ahova csak fél pár cipők importálása engedélyezett, vagy Új-Zéland, ahol textil ruházati cikkekre nem vetnek ki vámot, Pakisztánban pedig a bőrből készült árucikkekre áfát. Szudánban az esernyők, Nigériában pedig a bőr és műanyag táskák, övek, pénztárcák, bőröndök importja tilos. „
Mivel rendkívül sok hasonló szabály van, létrehoztuk a DHL Trade Automation Service online programunkat, amely egy, a világkereskedelem több mint 95%-át bonyolító, közel 70 ország kereskedelmi és vámügyintézési információit tartalmazó komplex adatbázis. A program segítségével kiszámíthatóak többek között a várható vámköltségek, meghatározható a helyes vámdokumentáció és a szállított áru pontos besorolása is” – mondta el DHL kereskedelmi igazgatója. – „Kisvállalati stratégiánkban az idén áprilisban bevezetett programunk, a MyDHL szintén fontos mérföldkő. Ennek legfontosabb előnye az egyszerűség: használatához egyetlen regisztráció szükséges, ezt követően bejelentkezés után partnereink árajánlatot kérhetnek, feladhatják export küldeményeiket, megrendelhetik importszállításaikat, nyomon követhetik csomagjaik útját, riportokat készíthetnek forgalmukról, és elektronikus számláikhoz is hozzáférhetnek – mindezt egy egységes online felületen.”