Bedobták magukat az olasz trafikosok
Kiásták a csatabárdot az olaszországi dohányboltok – kommentálta a sajtó a negyvennyolcezer tagot számláló Olasz Dohányboltok Szövetsége (FIT) demonstratív akcióját. Itália összes dohányüzletében hatalmas, fehér, a cigarettásdobozoknak az egészségi ártalmakra figyelmeztető címkéjét utánzó transzparensek jelentek meg. A felirat szerint az Európai Unió meg akarja tiltani, hogy a dohányüzletekben a cigarettásdobozok és más dohányzással kapcsolatos termékek láthatók legyenek. Kötelezővé akarja tenni a márkanév és logó nélküli, olivaolaj színű dobozokat, amelyek egész felületét sokkoló képekkel akarja befedni. Ezenkívül Brüsszel minden cigarettát hasonló illatúvá és ízűvé akar tenni. A FIT szerint „Brüsszel feleslegesen károsítja vállalkozásainkat és ösztönzi az illegális kereskedelmet”.
Az olasz ágazat az Európai Bizottság 2001/37. számú dohánytermék direktívájának a tervezett módosítása ellen emelte fel szavát. „Demagógnak tartjuk a dohánytermékek forgalmazására és értékesítésére vonatkozó szabályok további szigorítását. Az utóbbi húsz évben kiderült, hogy a korlátozások nevetséges 0,5 százalékkal csökkentették a dohányzást. Sokkal hasznosabb lenne az egészséges életmódra való nevelési kampány” – hangoztatta a FIT.
Az Olaszországban 2004-ben bevezetett dohányreklámozási tilalom és a 2005-ös füsttilalom ellenére nem csökkent a 11 milliónál több dohányos száma, csak az ő fogyasztásuk – állapította meg az Olasz Közegészségügyi Intézet felmérése. 2002-ben évi 102,9 millió kilogramm cigarettát vettek az olaszok, tavaly 85,8 milliót, melyre 18,2 milliárd eurót költöttek.