2025 október 07

Meglepő stratégiai lépés –A Nike áremeléssel akarják megmenteni a gyengélkedő márkát

A Nike új vezérigazgatója drasztikus áremelésekkel próbálja kivezetni a sportszergyártót a válságból. A cipők, ruhák és sportfelszerelések ára egy év alatt 14–18 százalékkal nőtt. Az árrobbanás a cég fordulóstratégiájának része, de kérdés, meddig bírják ezt a vásárlók.

A Nike drasztikus áremelésekkel próbál talpra állni. Forrás: Unsplash

A Nike meredek áremelésekkel próbálja visszaszerezni piacvezető pozícióját: a vállalat az elmúlt egy évben 17 százalékkal növelte cipői, 14 százalékkal ruházati termékei és 18 százalékkal sportfelszerelései árát. Az intézkedések az új vezérigazgató, Elliott Hill fordulóstratégiájának részei, amelyet a cég történetének legnagyobb értékesítési visszaesése után indítottak el – számolt be a Nike terveiről a CNBC.

Az áremeléssel a Nike az „ár erejére” támaszkodik

A DataWeave elemzése szerint a Nike mintegy 3 300 termék árát emelte meg 2024 szeptembere és 2025 szeptembere között.
A legnagyobb drágulás a felszerelések és védőeszközök esetében történt, de a cipők és ruházati termékek is két számjegyű emelkedést mutattak. A növekedés főként 2025 elején gyorsult fel, amikor a cég egyszerre próbálta ellensúlyozni a globális vámok hatását és növelni a haszonkulcsot.

A Nike az árazási erejére támaszkodik, miközben a külső nyomások, mint a vámok és a csatornaváltások, csökkentik a haszonkulcsot” – mondta Karthik Bettadapura, a DataWeave vezérigazgatója.

A Nike az áremeléseket szelektíven alkalmazza, hogy ne veszítse el a keresletet legerősebb kategóriáiban, ugyanakkor megőrizze prémium márkaértékét.

A visszaesés után új vezető és új stratégia

2024 második felében a Nike a világjárvány óta legnagyobb visszaesését szenvedte el, ami vezetőváltáshoz vezetett.
Elliott Hill vezérigazgatóként új alapokra helyezte a működést. Visszafogta az online leárazásokat, racionalizálta az ellátási láncot, és az ikonikus termékekre, mint az Air Jordan és az Air Force One helyezte a hangsúlyt.

Az első eredmények biztatóak. A Nike legutóbbi negyedéves jelentésében a vártnál magasabb értékesítési adatokat közölt, jelezve, hogy a fordulóstratégia működhet. Ugyanakkor a vállalat figyelmeztetett. A globális vámháborúk és a magas költségek miatt a bruttó marzs 1,2 százalékponttal csökkenhet a 2026-os pénzügyi évben.

Vámnyomás és költségháború Ázsiában

A Nike gyártási lánca továbbra is nagyrészt ázsiai központú, ezért a vállalatot különösen érzékenyen érinti az amerikai–kínai kereskedelmi háború.
A vámok mértéke akár 1,5 milliárd dolláros többletköltséget is jelenthet, amit az áremelések próbálnak kompenzálni.

Ennek ellenére a Nike megtartotta piacvezető szerepét a sportmárkák között, miközben a verseny egyre erősebb a Adidas és a New Balance részéről – különösen az európai és ázsiai piacokon.

A Nike új vezetése a profit helyreállítását és a márka presztízsének visszaépítését célozza, de mindezt magasabb fogyasztói árakon keresztül.
Ha a stratégia beválik, a vállalat akár új növekedési pályára is állhat – ha viszont a vásárlók elfordulnak a dráguló termékektől, a „Just Do It” szlogen mögött ezúttal komoly kockázat húzódhat meg.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unsplash

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.