
Trump újabb vámháborúja–Novembertől jön a 25%-os teherautóvám az USA-ba
Donald Trump ismét felrázta a világgazdaságot. November 1-jétől 25 százalékos vámot vet ki minden az Egyesült Államokba importált közepes és nehéz teherautóra. A döntés célja, hogy megvédje az amerikai ipart a külföldi gyártókkal szemben, ugyanakkor újabb feszültséget szülhet a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatokban.

Trump nekiment a külföldi teherautógyártóknak
Donald Trump amerikai elnök hétfő este közösségi oldalán bejelentette, hogy november 1-jétől 25 százalékos vámot vetnek ki minden az Egyesült Államokba importált közepes és nehéz tehergépjárműre. Az intézkedés a republikánus vezető újabb lépése az „Amerika gyártsa újra a saját termékeit” politikai irányvonalban, amelynek célja az amerikai ipar védelme és a külföldi főként ázsiai gyártók visszaszorítása – számolt be az új vám bevezetéséről a Reuters.
A vámháború folytatásában most a teherautók kerültek célkeresztbe
Trump már korábban is célba vette a járműipart, amikor a múlt hónapban még október 1-jét jelölte ki a vámok életbe lépésének dátumaként, ám most ezt november 1-jére módosította.
A döntés minden közepes és nehéz teherautóra kiterjed, függetlenül attól, hogy az adott modell mely országból érkezik – így érintettek lehetnek az európai, kínai és mexikói gyártók is
A bejelentés értelmében a vámok célja az amerikai gyártás ösztönzése, valamint a „külföldi, alacsony költségű konkurencia” ellensúlyozása. A lépés különösen a kínai és dél-koreai autógyártók számára jelenthet érzékeny veszteséget. Az ázsiai vállalatok az utóbbi években erőteljesen próbálták növelni részesedésüket az amerikai piacon.
Gazdasági hatások és piaci reakciók
A teherautógyártás kulcsfontosságú ágazat az Egyesült Államok gazdaságában, és a 25 százalékos vámtarifa komoly hatással lehet az importköltségekre, ami a szállítmányozási árak emelkedését is magával hozhatja.
Az iparági elemzők szerint a döntés rövid távon ugyan segítheti a belföldi gyártókat, például a Fordot vagy a General Motorst. Hosszú távon azonban árnövekedést és inflációs nyomást eredményezhet a logisztikai láncokban.
A tőzsdei piacokon a hír megjelenése után a főbb amerikai szállítmányozási cégek részvényei mérsékelt esést mutattak. Az amerikai acélipari és alkatrészgyártó vállalatok részvényei emelkedtek.
Új fejezet a vámháborúban
Trump új vámrendelete a korábbi protekcionista intézkedéseinek folytatása. Az elnök már az autóipar, az acél, a napelemek és a chipek területén is korlátozásokat vezetett be az utóbbi hónapokban.
Elemzők szerint a cél az, hogy megerősítse az amerikai feldolgozóipart, ahol Trump egyik fő üzenete várhatóan ismét a „Made in America” gazdasági program lesz.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)